Lever din virksomhed af at sælge sine ydelser eller produkter på internettet? Så er du sikkert godt klar over hvor vigtigt det er at være synlig på nettet. Ifølge Danmarks Statistik, så havde 70% af danskerne mellem 16 og 89 år handlet på nettet, inden for de første 3 måneder i 2020. Dette tal er blot steget igennem de sidste 2 år med Corona og tendensen ventes at fortsætte i de kommende år. For en virksomhed er det derfor vigtigere end nogensinde at have en fuldt optimeret hjemmeside, som tiltrækker de købeklare besøgende. Dette gøres bl.a. ved at have de rette søgeord implementeret i tekster på sin hjemmeside. Hvilke søgeord der skal bruges, finder man ud af ved at foretage en søgeordsanalyse, men hvordan gør man det? Få svaret på dette spørgsmål og flere andre, ved at læse dette blogindlæg.
Hvad er en søgeordsanalyse?
Først og fremmest er det nødvendigt at få defineret, hvad en søgeordsanalyse er. I alt sin enkelthed, så er det den proces man går igennem, når man vil identificere hvilke ord og sætninger, som ens målgruppe bruger når de søger på internettet. Processen indledes ofte med en brainstorm, hvor man noterer alle ord ned, som er relevante for ens ydelser eller produkter. Her er det vigtigt at man sætter sig i den søgendes sted, og prøver at tænke som dem. Undgå derfor at benytte dig af de fagudtryk der benyttes internt i din branche, men tænk i stedet som en udenforstående, og brug de ord som de ville bruge.
Når du har fundet de ord der er relevante for dine ydelser og produkter, så er dit næste skridt at undersøge de pågældende ord, ved hjælp af et værktøj som f.eks. Googles Keyword Planner (kræver en Google Ads konto). Du taster blot de ord ind, som du fandt frem til ved hjælp af din brainstorm, i Keyword Planner. Du vil efterfølgende kunne se hvor mange søgninger, der foretages på de enkelte søgeord hver måned. Nogle søgeord har høj konkurrence og er derfor svære at rangere på. Det er f.eks. svært at rangere på et ord som ”tøj”, da det er et meget omfattende ord, der dækker over mange kategorier. Det betyder dog ikke at man skal undgå disse søgeord.
Forskellen på Short Tail og Long Tail søgeord
Når det kommer til søgeord, så findes der to forskellige kategorier. Short Tail og Long Tail. Et Short Tail søgeord er kendetegnet ved de omfattende og upræcise søgeord, som f.eks. ”tøj”. Et Long Tail søgeord er oftest en frase eller en mindre sætning. Det kan godt være der typisk er færre månedlige søgninger på Long Tail søgeord, men omvendt så har de en tendens til at konvertere bedre. Dette skal ses i lyset af, at en bruger der blot søger på ”tøj”, er mindre tilbøjelige til at foretage et køb, hvorimod en bruger der søger på ”plus size tøj til mænd” er mere tilbøjelig til at foretage et køb, i og med at de leder efter noget specifikt.
Det er derfor en god strategi at fokusere på Long Tail søgeord, der beskriver de produkter eller de ydelser som du sælger. Som sagt, så betyder det ofte færre månedlige søgninger, men selvom det er godt at få masser af trafik ind på sin side eller sin webshop, så lever virksomhederne ikke af trafik, men af de kunder som foretager et køb. I princippet skal man kun bekymre sig om at få de besøgende ind på sin side, som er klar til at købe et givent produkt. Det betyder dog ikke at man bare skal ignorere Short Tail søgeord og nedprioritere trafik. Trafikken er nemlig også en faktor, når det kommer til hvordan Google ser din side.
Hvordan udvælger jeg de rette søgeord?
Som nævnt, så er der utrolig høj konkurrence på nogle søgeord, så her kan det være en god idé at finde relaterede søgeord, som der ikke er lige så høj konkurrence på. Hvis vi f.eks. bliver ved eksemplet ”tøj”, så er det et ord der dækker over rigtig mange ting. Hvis din virksomhed opererer indenfor modebranchen, så er det vigtigt at dine søgeord er mere specifikke. Hvis du f.eks. sælger tøj til store mænd, så vil ”plus size tøj til mænd” være et bedre søgeord at rangere på, da der ikke er lige så meget konkurrence som det er på søgeordet ”tøj”. Overvej derfor hvilke søgeord der er for omfattende og find i stedet nogle mere specifikke.
Det betyder dog ikke at du skal droppe de omfattende søgeord helt. Det er stadig søgeord der er med til at understrege overfor søgemaskinerne, hvad din side handler om eller hvad din webshop sælger. Selvom det er søgeord med høj søgevolumen og som er svære at rangere på, kan de stadig være med til at opbygge din hjemmesides troværdighed og autoritet. De bør derfor kun benyttes få gange og til at understøtte dine andre søgeord, på en naturlig måde. Der var engang hvor man bare kunne spamme sine tekster med et søgeord, men sådan er det heldigvis ikke længere. Nu kræver det veludførte og naturlige tekster.
Få hjælp til din søgeordsanalyse
Hvis du føler dig en smule overvældet over den opgave det er at foretage en god søgeordsanalyse, så står vi klar til at hjælpe dig. Vi har stor erfaring med SEO og følger udviklingen af Googles algoritme tæt, sådan så vil altid er opdateret på de nyeste ændringer og tendenser. Vi skræddersyer en SEO strategi til din hjemmeside, ved hjælp af omfattende analyse af din hjemmeside, samt søgeord som kan være med til at løfte din hjemmeside til det næste niveau. Du er hjertelig velkommen til at komme forbi til en kop kaffe og en uforpligtende samtale, hvor du kan høre mere om hvordan vi præcist kan hjælpe dig og din forretning.
Hvis du blot ønsker at vide mere om søgeord og generel SEO, kan du med fordel læse vores blogindlæg Derfor er tekster vigtige for din hjemmeside, samt 6 værktøjer vi anbefaler til SEO og Hvad koster SEO?