Derfor er tekster vigtige for din hjemmeside

af | 5 feb, 2022

Det giver lidt sig selv, at det er vigtigt at der er tekster på en hjemmeside. Hvis der slet ikke var nogen tekst, ville det være svært, hvis ikke umuligt, at finde ud af hvad siden handler om. Så tænker nogen måske, at det handler om at skrive så meget tekst som muligt, mens andre måske tænker at man bare skal skrive en kort introduktion til virksomheden og hvad den sælger. Det er dog ikke korrekt i nogen af tilfældene. Når det drejer sig om tekster til hjemmesider, så er der mange flere tanker bag, end man umiddelbart lige skulle tro. Alt dette kan du læse mere om i denne artikel, hvor du kan blive klogere på hvorfor tekst er så vigtigt.

Hvorfor bruge tekster på sin hjemmeside?

Der findes to afgørende grunde til at man bør bruge tekster på sin hjemmeside. Den første er, som nævnt, for at folk med det samme skal kunne gennemskue hvad hjemmesiden handler om, og hvilke produkter eller ydelser den eventuelt sælger. Den anden grund er en smule mere kompliceret, men handler i sin enkelthed om hvordan Google opfatter hjemmesiden, også i forhold til at forstå hvad siden handler om.

Når det kommer til de besøgende på hjemmesiden, især hvis der er tale om en hjemmeside som sælger et produkt eller en ydelse, så er de lynhurtige til at dømme hjemmesiden som værende troværdig eller utroværdig. Hvis de finder hjemmesiden utroværdig, så forlader de hjemmesiden stort set med det samme. Relevante, seriøse og velskrevne tekster er med til at øge troværdigheden og få brugerne til at blive.

I forhold til hvordan Google opfatter en hjemmeside, så handler det også om troværdighed. Det er som sagt mere kompliceret, da det ikke kun er teksterne der afgør det. Når Google skal bedømme en hjemmeside, er der mange forskellige faktorer i spil, der alle har indflydelse på hvordan Google opfatter hjemmesiden. Dette kan du læse mere om i vores indlæg: Hvad er Core Web Vitals?

Hvordan skriver man tekster til en hjemmeside?

Da SEO var i sin spæde ungdom, kunne man ligge højest i Googles søgeresultater ved at gentage det samme keyword om og om igen, men sådan er det (heldigvis) ikke længere. I dag kan man ikke bare sætte sig ned og skrive en tekst, for derefter at smide den op på sin hjemmeside. Inden man går i gang med at skrive, skal man foretage en søgeordsanalyse, for at finde de specifikke keywords man gerne vil rangere på, på Google.

Når man skal finde sine keywords, handler det i sin enkelthed om at finde ud hvad ens målgruppe skriver i søgefeltet, når de foretager en søgning på Google. Hvis vi bruger en tandlæge som eksempel, så er der mange der søger på ”billig tandlæge” eller ”bedste tandlæge”. Disse keywords vil være utroligt gode at få med i sine tekster. Ordene må som sagt ikke bare gentages og gentages, man skal indgå naturligt i teksten.

Det er dog ikke nok at finde et enkelt keyword, især ikke hvis det er et keyword som er et af de mest søgte, som f.eks. ”billig tandlæge”. Man skal derfor finde andre relaterede keywords, som for eksempel ”find en tandlæge” eller ”tandlæge i københavn”. Dette er til dels for at gøre en tekst mere naturlig og forklarende ift. emnet, men primært for at understøtte ens hoved keyword, og dermed troværdigheden i Googles øjne.

Hvilken type tekster skal man skrive til en hjemmeside?

Der findes flere forskellige typer af tekster, som man med fordel kan lægge op på sin hjemmeside. Først og fremmest skal man have nogle standardtekster som f.eks. forsidetekst i form af en introduktion til selve virksomheden og hjemmesiden, samt en tekster der fortæller om hvad virksomheden tilbyder sin kunder. Hvis der er tale om en web shop, så skal der også udarbejdes forskellige kategori- og produkttekster.

En af de vigtigste tekster på en hjemmeside, ikke kun i forhold til SEO, men også i forhold til troværdighed i kundernes øjne, er en ”Om os” tekst, der forklarer nærmere om virksomheden og dens historie. Sådan en tekst skal ikke blot være troværdig, men også være relaterbar i den forstand, at den er med til at give den besøgende en følelse af at kunne relatere til virksomheden og dens historie, vision og mission.

Alle disse tekster bør have forskellige relevante keywords inkorporeret,  så de udover at informere de besøgende på hjemmesiden, også er med til at øge ens troværdighed i Googles øjne og derved medvirke til at man rangerer på de forskellige keywords. Formålet med dette er, udover at ens kunder kan finde en ved hjælp af en Google søgning, at med tiden kan komme så højt op i Googles søgeresultater som muligt.

Hvilke andre tekster bør man overveje til en hjemmeside?

Hvis ens hjemmesider sælger forskellige former for produkter eller ydelser, så er det også vigtigt at man får nedskrevet de forskellige handelsbetingelser, reklamationsret og lign. Disse tekster er normalt rimelig standard, men hvis man er kreativ nok, kan man også få implementeret nogle af ens keywords i disse tekster. Sidst men ikke mindst, er det nødvendigt at få nedskrevet ens politik ift. Cookies.

Udover de førnævnte typer af tekster, så bør man kraftigt overveje at oprette en blog på sin hjemmeside. Dette kan være en stor fordel i forhold til SEO og det at blive vist først, Googles søgeresultater. Ved at skrive forskellige blogindlæg, der alle indeholder forskellige og relevante keywords, både i forhold til selve blogindlægget, men også i forhold til hjemmesiden, kan man styrke sin position i Google ganske kraftigt.

Hvis du har brug for at få udformet forskellige former for tekster til din hjemmeside, eller har brug for at få dine nuværende tekster søgeordsoptimeret, så kan vi med garanti hjælpe dig. Vi har stor erfaring på begge områder og vores super skarpe tekstforfattere kan gøre en verden til forskel, i forhold til at få din hjemmeside synlig på Google. Kontakt os gerne for en uforpligtende snak eller et uforpligtende tilbud.

Skriv en kommentar
Send os en besked