6 værktøjer vi anbefaler til SEO

af | 11 aug, 2021

Hvis din virksomhed er online, så kender du sikkert allerede begrebet “SEO” og har en forståelse for, hvor vigtigt det er for at din hjemmeside eller webshop bliver set. SEO er dog ikke bare noget man lige gør eller sætter i gang. Effektivt SEO kræver forberedelse, tålmodighed og vedholdenhed, samt viden om hvordan SEO virker og hvordan det bruges. Der findes masser af værktøjer derude, som kan hjælpe dig med denne opgave og i denne artikel, har vi valgt 6 værktøjer ud, som vi selv arbejder med og dermed kan anbefale.

 pDerfor skal du benytte dig af SEO-værktøjer

Som du nok allerede ved, så er SEO en vital del af en virksomheds synlighed på nettet. Det er ikke nok at have en hjemmeside – der skal også trafik ind på den. Den trafik kommer ikke af sig selv, men skal drives derind, ved af hjælp af din synlighed i Googles søgeresultater. Det er her at SEO kommer til sin ret. Ved hjælp af bl.a. søgeord, relevant indhold og linkbuilding, kan man opnå de ønskede resultater.

Når først man har drevet trafik ind på sin hjemmeside, så skal man også kunne fastholde de besøgende. Her er selve brugeroplevelsen en vigtig faktor. Hvor hurtigt indlæses din hjemmeside? Hvor relevant og interessant er det indhold du har på din side? Alle disse faktorer er vigtige, både i forhold til at blive set i søgeresultaterne, men i sidste ende – for at sælge dit produkt, din ydelse eller service.

Her er 6 værktøjer til SEO, som kan hjælpe dig med at tage din hjemmeside til nye højder:


SEMrush

SEMrush er et af de mest benyttede værktøjer til SEO, og er utroligt effektivt til at undersøge dine konkurrenter. SEMrush giver blandt andet et indblik i dine konkurrenters SEO, indgående links, samt trafik og trafikkanaler. Det er også muligt at få et indblik i om dine konkurrenter bruger Google Ads. Derudover kan SEMrush selvfølgelig også bruges til at analysere ens egen synlighed på Google.

Kom i gang med SEMrush her.

Ahrefs

Ahrefs er et alsidigt SEO-værktøj, der kan stort set alt det du har brug for. Det er, på verdensplan, det mest udbredte værktøj og det bliver brugt af alle, lige fra store virksomheder, til små webshops. Det er et rigtigt godt værktøj til at analysere næsten alle aspekter af SEO, indgående links, døde links, optimerings punkter, søgeord og meget mere. Det kan bruges til analyse af dine egen hjemmeside, men også til at se hvordan du bedst konkurrerer med dine konkurrenter.

Kom i gang med Ahrefs her.

Screaming Frog

Screaming Frog er et værktøj, eller en crawler, der bruges til de mere tekniske aspekter på en hjemmeside.
Det kan bruges til at analysere metadata og sidetitler, finde døde links og genere XML sitemaps. Derudover kan man blandt også benytte sig af Screaming Frogs ”Discover Duplicate Content” funktion, samt muligheden for at finde redirects. Med Screaming Frog kan du lave et komplet sundhedstjek af din side.

Kom i gang med Screaming Frog her.

Pingdom

Pingdom er et værktøj der bruges til at teste hastigheden af en hjemmeside. Som vi har været inde på i andre artikler, så er en hjemmesides hastighed en utroligt vigtig faktor, i forhold til hvordan den bliver bedømt af Google. Med Pingdom kan du ikke bare måle din sides hastighed, men også finde ud af hvor du skal sætte ind, for at optimere hastigheden på din side, og dermed undgå at blive ignoreret af Google.

Kom i gang med Pingdom her.

GTmetrix

Ligesom Pingdom, er GTmetrix et værktøj der bruges til at analysere din sides indlæsningshastighed, og kan hjælpe dig til at se hvor du skal sætte ind, for at kunne optimere denne. Der findes flere forskellige værktøjer der kan løse denne opgave, men GTmetrix er nok et af de bedste. Det kan ved første blik, virke overvældende, men hvis man sætter sig ind i det, bliver det uundværligt.

Kom i gang med GTmetrix her.

Google Lighthouse

Google Lighthouse kan, ligesom de to foregående værktøjer, måle din hjemmesides hastighed. I og med at Lighthouse er et værktøj der er udviklet af Google, og dermed knyttet til Googles algoritmer, kan man konkludere at det må være det mest præcise, når det kommer til at analysere din hjemmeside. Eventuelle problemer og løsningsforslag kommer fra Google selv, vi anbefaler dog, at man bruger en kombination af de tre vi har nævnt her i artiklen.

Kom i gang med Google Lighthouse her.

Få hjælp til din SEO

I denne artikel, har vi givet nogle bud på hvilke værktøjer, du bør overveje at benytte i forbindelse med din søgemaskineoptimering. Det kan dog godt virke teknisk og overvældende, og det er ikke sikkert at du har tid til at sætte dig ind i det, ved siden af alt det andet der skal laves, når man driver en virksomhed.

Står du overfor at skulle i gang med SEO, man har svært ved at overskue det, så kan vi hjælpe dig med at komme i gang, eller med at optimere din nuværende hjemmeside. Du kan også benytte os som strategisk partner, der kan hjælpe dig med sparring og gode råd. Kontakt os for at høre hvordan vi kan hjælpe dig.

Skriv en kommentar
Send os en besked