Inbound Marketing er en tilgang til digital markedsføring, der fokuserer på at tiltrække potentielle kunder gennem indhold og engagement. I dette indlæg vil vi undersøge de grundlæggende principper for Inbound Marketing ved at besvare disse spørgsmål: Hvad er Inbound Marketing? Hvordan fungerer det? Og hvad er fordelene for virksomhedsejere?
Hvordan fungerer Inbound Marketing?
Idéen bag Inbound Marketing er i grove træk at skabe værdifuldt indhold (content), der er relevant og interessant nok, til at det fanger opmærksomheden hos potentielle kunder (leads), og leder dem tilbage til din hjemmeside, eller webshop, så de kan købe det produkt eller den service du tilbyder.
Det handler altså om at skabe content, der fanger den potentielle kundes opmærksomhed og pirrer deres nysgerrighed, så meget at de vælger at klikke sig videre, eller tilmelde sig et nyhedsbrev, og i sidste ende købe dit produkt eller din service. De mest brugte typer content til Inbound Marketing er:
- Artikler
- Blogindlæg
- Landingpages
- Nyhedsbreve
- Videoproduktioner
- Podcasts
Hvis du sælger et produkt, så er du sikkert bekendt med produkttekster. Problemet er, at disse tekster ofte er korte og kun forklarer om produktet overfladisk. Ved at skrive en dybdegående og interessant artikel, eller et blogindlæg, om produktet og hvad det kan, kan du lettere skabe en ”sådan-en-må-jeg-eje” følelse hos den potentielle kunde.
Det er også en god mulighed for at benytte dig af SEO (søgemaskineoptimering), ved at flette de keywords ind i dine tekster, som du gerne vil rangere på. Det skaber mere trafik til din side, og er en anden måde at tiltrække potentielle kunder på. Ønsker du at vide mere om hvordan du bruger SEO på din hjemmeside, kan du med fordel læse vores artikel: 7 begynder tips til SEO på din hjemmeside.
Hvad er fordelene ved Inbound Marketing?
Inbound Marketing er en utrolig effektiv måde, for virksomheder at nå deres målgruppe på, og skabe opmærksomhed omkring deres produkter eller tjenester. Den største fordel er, at det giver dig mulighed for at være kreativ, med hensyn til hvilken type indhold du ønsker at offentliggøre. Du kan f.eks. lave blogindlæg, infografikker, videoer eller podcasts.
En anden fordel ved denne strategi, er at du ikke behøver et stort marketingbudget for at generere leads og salg, da denne strategi virker på den måde, at du tiltrækker din målgruppe til dit websted, og præsenterer dem for dit produkt eller din ydelse. Det betyder at små og mellemstore virksomheder også kan være med, og opnå gode resultater, uden at skulle bruge en masse penge.
Andre fordele ved Inbound Marketing er, at det skaber tillid til dit brand eller din virksomhed.
Potentielle kunder bliver opmærksomme på at du eksisterer og er aktiv online, og de potentielle kunder finder dig gennem dit indhold, i stedet for irriterende pop-ups eller reklamebannere relateret til det forkerte emne. Alt dette er med til at gøre det mere sandsynligt, at dine potentielle kunder engagerer sig og klikker sig videre fra dit indhold, til din hjemmeside eller webshop.
Hvordan udvikler jeg Inbound Marketing?
Inbound marketing handler om at generere leads gennem indhold, som folk ønsker, har brug for eller finder interessant. Dette vender tilgangen til de traditionelle outbound-modeller, der kun søger at sprede informationen så bredt som muligt, på hovedet. Når man i stedet benytter sig af Inbound Marketing, er der nogle forskellige faser man skal igennem:
Først og fremmest handler det om at tiltrække dine potentielle kunder, og skabe mest mulig opmærksomhed omkring din virksomhed, dit brand, eller dit produkt. Det gør du, som sagt, ved at skabe værdifuldt, interessant og engagerende indhold.
Dernæst handler det om konverteringer. Du har tiltrukket en potentiel kunde, hvad er så næste skridt?
Det er i denne fase at du skal forvandle potentielle kunder, til kunder (leads) ved at tilbyde dem noget, mod at få lov til at indsamle nogle relevante oplysninger om dem. Et tilbud kunne f.eks. være at få dem til at skrive sig op til et nyhedsbrev, tilbyde dem en gratis e-bog eller en gratis kategori- eller produkt tekst.
Når den potentielle kunde har accepteret dit tilbud, er det nu muligt for dig at holde vedkommende ”varm” ved at sende dem nyt relevant indhold.
Den sidste fase, er salgsfasen. Det er her hvor de potentielle kunder (leads), går fra at være leads og til at være kunder. Nu hvor du har anskaffet dig en masse varme leads, hvordan gør du dem så til kunder?
Det handler kort sagt om relation. Nu hvor dine leads har sagt ja til at du må sende dem e-mails, og er blevet varmet op af det indhold du tidligere har sendt til dem. Så kan du passende invitere dem til et uforpligtende møde.
En god måde at bruge et nyhedsbrev på, er ved at få dine leads til at føle at de har fået lov til at være en del af et specielt fællesskab, kun for de ”indviede”, og dermed være de første til at høre om nye produkter, deltage i konkurrencer, og modtage specielle tilbud kun for dem. I sidste ende, så handler det om at gøre en ”fremmed” til en ”ven”. Dette gøres ved at skabe tillid, relevant og værdifuldt indhold, og tilbyde specielle tilbud og rabatter til dem.
Hjælp til Inbound Marketing
Er du blevet nysgerrig på Inbound Marketing og gerne vil i gang, men ikke ved hvor du skal starte, så kan vi hjælpe dig. Vi kan tilbyde både at skabe dit indhold for dig, ved hjælp af vores tekstforfatter, som i samarbejde med dig, kan skabe det værdifulde, relevante og interessante indhold du har brug for. Derudover kan vi i samarbejde med dig lægge en strategi for din virksomhed, så du får opbygget en lead maskine, som giver mening. Så hvis du har brug for hjælp til Inbound Marketing, så tøv ikke med at kontakte os. Vi glæder os til at hjælpe dig videre, og til at tage din virksomhed eller brand til det næste niveau.