Hvad koster SEO?

af | 3 aug, 2021

Det er utroligt svært at svare på hvad SEO koster, fordi det afhænger af mange forskellige faktorer. Hvis man ønsker at optimere sine produkt- og/eller kategoritekster, kan det klares forholdsvis hurtigt og billigt, men hvis opgaven omfatter blogindlæg, artikler, samt ændringer på hjemmesidens tekniske del, såsom Meta titler- og beskrivelser, så vil det være mere tidskrævende, og prisen vil derfor også være højere. I sidste ende handler det om opgavens størrelse, og hvad man ønsker at opnå med sin SEO.

Hvad ønsker du at opnå med din SEO?

De fleste virksomheder hyrer en SEO-specialist, fordi de ønsker at opnå en øget synlighed på Google, og opnå flere konverteringer som resultat heraf. Der kan dog også være andre grunde til at man ønsker at få optimeret sin hjemmeside. Nogle hjemmesider lever af trafik, og ønsker derfor at få så meget trafik ind på sin side, som overhovedet muligt, mens andre virksomheder ønsker at tiltrække flere besøgende fra en specifik målgruppe. Uanset hvad baggrunden er, er der nogle spørgsmål en virksomhed skal stille sig selv:

Hvor stort er vores budget?

Størrelsen af budgettet har meget at sige. Man kan selvsagt komme længere ved at bruge 100.000 om året, end hvis man bruger 10.000. Det er vigtigt at budget og målsætning hænger sammen, ellers risikerer man at blive slemt skuffet. En af de ting der er vigtige at kigge på, når man lægger sit budget, er konkurrencen på det marked man befinder sig på. Jo flere virksomheder der konkurrerer på bestemte søgeord, jo mere arbejde kræver det at ramme de højeste placeringer, og det vil være derfor være nødvendigt at have et budget, der kan følge med.

Hvor hurtigt ønsker vi resultater?

SEO er ikke noget man bare lige laver på en formiddag. I de fleste tilfælde er SEO en længerevarende proces der kræver et stort arbejde, da det inkluderer både forberedelse og research, samt implementering.
Det kan også tage tid, før man begynder at se resultaterne. I nogle tilfælde 3-6 måneder. Det har noget at gøre med konkurrencen på markedet samt Googles algoritmer, så det er ikke nødvendigvis noget man har kontrol over. Det er derfor vigtigt, at man har dette med i sine overvejelser, inden man igangsætter en SEO-proces.

Man skal også gøre sig klart, at SEO er en løbende proces og at det derfor er nødvendigt, at vedligeholde sin optimering. Dette gør man bl.a. ved at overvåge sine egne, samt konkurrenters placeringer, og hvilke søgeord de rangerer på, samt hvor de får links fra og/eller nyt indhold. Samtidig skal man selv optimere sit eget indhold, samt løbende skabe nyt, for at fastholde sine placeringer. SEO er en proces der aldrig slutter, og jo bedre man er til at vedligeholde og skabe nyt, jo længere kan man bevare sine placeringer.

SEO skal ses som en investering

Hvis man ønsker at opnå succes online, så kan man ikke komme udenom SEO. En undersøgelse fortaget af NNGroup, viser at kun 2{8a490305fe6eb74b746f359d82672d0638da18b64aa5b90e976a28cc5309445f} af Googles brugere, klikker sig videre til side 2, når de foretager en Google søgning. Det er derfor vitalt for en virksomhed, der ønsker øget synlighed og flere konverteringer, at den er villig til at satse langsigtet. Der findes sjældent at quick fix når det kommer til SEO, og hvis man ønsker flere konverteringer, hurtigt, bør man i stedet overveje at benytte sig af Google Ads.

Det to ting kan dog også hænge sammen. Hvis man er afhængig af at sælge produkter, på et marked med høj konkurrence, kan det være en fordel at igangsætte en markedsføringskampagne, i form af Google Ads, samtidig med at man påbegynder sin søgemaskineoptimering. På den måde kan man stadig opnå konverteringer, imens man afventer effekten af sin SEO. Ved at SEO optimere kan man også få billigere klikpriser på Google Ads, da det er med til at øge ens relevans samt autoritet i Googles øjne. Derfor anbefaler vi typisk, at man laver en kombination af de to.

Få hjælp til din SEO

Står du og skal i gang med at søgemaskineoptimere din hjemmeside, men ved ikke rigtig hvor du skal starte, så står vi klar til at hjælpe dig. Vi tilbyder at udføre en gratis og grundig analyse af din hjemmeside, der fortæller hvor der skal sættes ind, og hvad der skal forbedres specifikt. Herefter præsenterer vi dig for vores resultater på et møde, fysisk eller online, så du kan blive klogere på hvad din hjemmeside har brug for. Efterfølgende kan du så helt selv vælge, om du ønsker at vi skal varetage opgaven for dig, eller om du ønsker at give det et skud selv.

Vælger du os, til at tage os af din SEO, så kan vi tilbyde tre forskellige abonnementsløsninger, der inkluderer alt fra forberedelse og research, til implementering. Alle abonnementer er uden binding og kan opsiges fra måned til måned. Hvis du ønsker at høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig, så hold dig endelig ikke tilbage, men kontakt os for en uforpligtende snak.

Skriv en kommentar
Send os en besked