I sin enkelthed, så er Topic Clusters en måde, hvorpå man kan skabe klarhed og struktur over det indhold, man publicerer på sin blog eller hjemmeside. Målet er ikke orden i sig selv, men at skabe en øget autoritet inden for et givent område, og dermed en højere ranking i Googles søgeresultater. Med andre ord, så er Topic Clusters et vigtigt værktøj, som du kan benytte dig af i forbindelse med din SEO. I dette blogindlæg vil se nærmere på, hvad Topic Clusters er, og hvad man kan bruge dem til.
Er Topic Clusters vigtig for din SEO?
Googles algoritme bliver hele tiden bedre og bedre til at forstå, hvad det er deres brugere leder efter, når de søger på Google. Det stiller også nogle nye krav til virksomhederne, som er afhængige af at blive set på nettet. I og med at algoritmen bliver klogere, og bedre til at forstå sine brugere, og herefter præsentere dem for relevant indhold, er det nødvendigt for virksomhederne at opbygge en autoritet, der er høj nok til, at Google vælger at vise deres indhold til sine brugere i stedet for en anden virksomheds indhold.
For at blive en autoritet i Googles øjne, er der mange faktorer, der skal være styr på, når det kommer til din SEO. Søgeord, metatitler- og tags, alt-billedtekster osv. Topic Clusters er vigtig for din SEO, fordi det er med til at skabe en klarhed over, hvad din side handler om på en organiseret og struktureret måde. Ved at benytte sig af Topic Clusters, kan Googles algoritme nemmere forstå, hvad det er en hjemmeside handler om, og jo mere struktureret og veludført siden er, overordnet set, jo højere rangering vil man opnå.
Hvordan bruger man Topic Clusters?
Det danske navn for Topic Clusters er indholdsklynge. Måden man bruger en indholdsklynge på, er ved at gennemgå en proces, der på mange måder kan minde om en brainstorm. Man sætters sig ned med sin computer, eller et stykke papir og en kuglepen, hvis man foretrækker det, og laver en cirkel på sit papir eller på computeren. Inde i cirklen skriver man, hvad det er ens virksomhed beskæftiger sig med overordnet set. Så hvis en virksomhed f.eks. sælger maling, så skriver man dette i cirklen.
Herefter laves en cirkel for hvert underemne til maling, som virksomheden beskæftiger sig med. I dette tilfælde kan det være typer af maling og udstyr til maling. Der trækkes eller tegnes en streg fra hovedcirklen og ud til alle de andre cirkler. Nu har du mere eller mindre en Topic Cluster, men det betyder ikke at opgaven er afsluttet, den er tværtimod lige begyndt. Nu skal indholdsklyngen implementeres på din hjemmeside. Det gøres ved brug af såkaldte Pillar Pages og Supporting Pages, som understøtter hinanden.
Din Pillar Page er din hovedside. Her skal emnet omhandle, og beskrive, maling i et generelt perspektiv.
Undersiderne skal omhandle de forskellige underemner, som der blev tilføjet til indholdsklyngen, da den blev udformet. Det kan f.eks. være vægmaling, loftsmaling, vådmaling osv. Disse underemner skal alle sammen linke tilbage til hovedsiden ved hjælp af interne links. Dette er med til at understøtte hovedsiden, og dermed gøre den mere troværdig og autoritær i Googles øjne.
Hvad menes der med autoritet?
Når der tales om autoritet i denne sammenhæng, så handler det i bund og grund om, at ved at have gjort brug af en Topic Cluster, og samtidig implementeret den på sin hjemmeside, så fortæller siden til Google, at det er en side, der er autoritær i den forstand, at den er relevant, og har forstand på det siden handler om. Jo bedre man udarbejder og implementerer sin Topic Cluster, jo stærkere vil hjemmesiden opfattes af Googles algoritme, og den vil derfor, med tiden, opfatte siden som en autoritet inden for sit område.
Det er også her de interne links, som nævnt før, kommer til sin ret. Ved at linke tilbage til sin Pillar Page, med relevant indhold, der omhandler det samme som sin Pillar Page, skabes der en sammenhæng omkring emnet. Disse interne links skal gerne have en ankertekst, der er det identiske med det søgeord, man bruger. Så hvis man f.eks. har et søgeord, der hedder ”vægmaling i høj kvalitet”, så bruges dette som ankertekst til linket. Det forbinder ens Supporting Page med ens Pillar Page, der har dette søgeord implementeret.
Vil du gerne blive klogere på Topic Clusters?
Hvis du er blevet nysgerrig på, hvad Topic Clusters kan gøre for dig, og vil du gerne vide mere om, hvordan man udarbejder og implementerer dem på sin hjemmeside, så hjælper vi dig hjertens gerne. Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak. Vi kan hjælpe dig med både udarbejdelse og implementering af Topic Clusters, så hold dig endeligt ikke tilbage, men send os en mail, eller giv os et kald.