7 begynder tips til SEO på din hjemmeside

af | 19 jul, 2021

Søgemaskineoptimering (SEO) kan være en skræmmende opgave for begyndere. Der er så mange ting at lære og gøre, at det kan virke umuligt at komme i gang. Dette blogindlæg giver dig 7 begyndertips, som du bør kende, før du starter din SEO-rejse!

1) Opret dig på Google Analytics

Google Analytics er et gratis værktøj, der hjælper dig med at forstå, hvordan de besøgende bruger din hjemmeside. Det viser antallet af besøgte sider, hvilke kilder de kom fra (f.eks. sociale medier, direkte eller organiske søgninger). Disse oplysninger kan senere være meget nyttige, når du skal træffe beslutninger om din fremtidige SEO-strategi.

Derfor skal du oprette dig med det samme på Google Analytics, så du fra dag 1 får så meget data som muligt.

Opret dig ved at klikke her.

2) Opret dig på Google Search Console

Google Search Console er et gratis værktøj fra Google, der hjælper dig med at forstå, hvordan din hjemmeside vises for Googles crawlere. Du kan f.eks. se hvilken sider der er indekseret, hvilke søgeord du får eksponeringer på, og hvilke søgeord du får klik fra. Derudover kan du danne et overblik over, om der er nogle kritiske fejl på siden, som du skal have fikset.

Opret dig ved at klikke her.

3) Din hjemmeside skal være mobiloptimeret

Dagene hvor man skulle finde en netcafé, for at komme online er forbi. I dag har alle deres mobil på sig hele tiden, og stort set over alt i verdenen, kan man få adgang til nettet døgnet rundt.

Det har derfor aldrig været vigtigere, at man sørger for, at ens hjemmeside er optimeret til mobiler. Faktisk bliver 54.25% af alle søgninger på Google lavet på en mobil i dag, hvor kun 42.9% af søgninger bliver lavet via. en computer.

4) Optimer din hjemmesides hastighed

Din hjemmesides hastighed er en vigtig faktor at overveje, fordi den direkte kan påvirke din placering i søgemaskinerne. For at optimere din hjemmeside, så den loader hurtigst muligt, er der nogle ting du kan gøre.

  • Komprimer dine billeder og videoer, så de fylder så lidt som muligt.
  • Sørg for at din hjemmeside er hostet på en ordentlig server, og at den ligger i det land du vil have besøgende fra.
  • Hvis din hjemmeside er tilgængelig til mere end et land, kan det være en idé at bruge en CDN.
  • Brug cache.
  • Definer størrelsen på dine billeder og videoer. (Bredde og højde)

Med de 5 ovenstående trin, er du godt på vej til at optimere din hjemmesides hastighed. Der kan dog være mange faktorer som spiller ind, og ovenstående er kun nogen af tingene, som kan hjælpe på problemet.

5) Brug alt-tekster på dine billeder

Med en alt-tekst kan du tilføje tekst til billeder, som kun kan ses hvis man har problemer med at se billedet på sin skærm. Derudover forklarer alt-tekster også søgemaskinerne hvad billedet er, og de kan derfor se om billedet har relevans for siden billedet bruges på.

Et eksempel på en alt-tekst kan være, hvis vi laver en artikel med navnet “Hvad er Google Ads?”, og vi i artiklen bruger et billede, som viser hvordan en search annonce kan se ud på Google. Her kan man bruge alt-teksten “Google Ads Search Annonce”, så man kort beskriver hvad billedet illustrerer.

Alt-tekster er også den tekst, som blinde får læst op, hvis de bruger en software til at fortælle dem, hvad der er på en hjemmeside.

6) Fokuser på brugeren

En af de vigtigste ting, når du laver en ny hjemmeside, det er at teksterne du laver, er målrettet og fokuseret mod brugerne du ønsker at få på siden. Førhen kunne man spamme det søgeord man ville rankere på, men hvis man gør det i dag, så bliver man straffet af Google.

Derfor er det vigtigt, at du forsøger at sætte dig i brugerens sted, når du skal udarbejde en tekst. Spørg dig selv, hvad vil jeg gerne vide, hvordan vil jeg gerne have det illustreret, og herefter lav RIN testen (tyvstjålet fra Klovn):

R: Er det relevant?

I: Er det interessant?

N: Er det nødvendigt?

Når du har gennemgået RIN testen bør du have en nogenlunde idé om, om den tekst du har lavet, giver mening, og om den skal optimeres på nogen parametre.

7) Giv det tid

Organisk trafik er ikke ligesom betalt trafik, du skal ikke forvente resultater med det samme. Typisk siger man, at der kan gå op til 3-6 måneder, før man ser resultater. Derudover viser undersøgelser, at det oftest tager mere end 2 år, før man kan konkurrere om de bedste pladser søgemaskinerne.

Lær mere om SEO

Hvis de 7 tips her på siden har givet dig blod på tanden til at lære mere om SEO, så kan du følge med her på bloggen, da vi ofte lægger nye indlæg med tips og tricks op. Derudover kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev, hvor du også har muligheden for at høre mere om, SEO og andre spændende emner.

Skriv en kommentar
Send os en besked