Hashtags bruges overalt på de sociale medier, såsom Twitter, Instagram, Facebook og LinkedIn. Hashtags kan bruges til at kategorisere indhold. Det er som regel et ord, man kan klikke på, og se andre opslag om det samme emne. Du kan bruge hashtags, hvis du gerne vil have, at dit opslag eller billede bliver vist til så mange som muligt. Der er større chance for, at dit opslag bliver vist, hvis du bruger populære hashtags. Omvendt er chancen for, at dit opslag forsvinder i mængden også stor. I dette blogindlæg ser vi nærmere på, hvordan man kan bruge hashtags til at øge sin eksponering på de sociale medier.
Hvordan bruger man hashtags?
Både private personer og virksomheder kan benytte sig af hashtags, når de laver et opslag. Det vigtigste man skal huske, for at hashtags fungerer er at bruge tegnet ”#” efterfulgt af det valgte ord eller den valgte sætning, man vil fremhæve.
Hashtags skelner ikke mellem store og små bogstaver, så det skal være af visuelle årsager, hvis man vælger at gøre brug af disse. Hashtags kan sætte hvor end i teksten, det ønskes. Dog sætter de fleste deres hashtags i slutningen af opslaget, eller efter en sætning.
I Danmark gøres der blandt andet brug af hashtagget #dkpol i mange politiske opslag. Det gør det nemt for folk, der gerne vil læse politiske opslag, at klikke på hashtagget og få alle opslag med dette hashtag vist. Man kan også bruge hashtags i mere personlige sammenhænge. Det har for eksempel været meget populært at bruge hashtagget #TBT, der står for ”Throw Back Thursday”, hvis man for eksempel gerne vil lægge et minde op, som man kan se tilbage på.
Sådan laver du hashtags i dine opslag
Hvordan bruges hashtags så egentlig? Hvis du gerne vil være helt sikker på, at du bruger et populært hashtag, så kan du med fordel undersøge, hvilke hashtags, der passer til dit opslag, som bruges hyppigt blandt andre. Det er nemlig muligt at se, hvor mange opslag der indeholder de forskellige hashtags.
Når du skal lave et hashtag på computeren, så skal du egentlig bare trykke på ’SHIFT + 3’, og så vil hashtag-ikonet poppe op. På mobilen kan du, under tegn, finde hashtag-knappen. Husk ikke at lave mellemrum, da hashtags kun fungerer med ord eller sætninger uden mellemrum.
Huskeregler når du bruger hashtags
Det hjælper ikke noget at bruge lange og kringlede hashtags, hvis du vil have så mange som muligt til at se dine opslag. Du bør derfor holde dine hashtags korte og præcise, så de er lettere at forstå for den som læser, og så folk kan huske dem, når de vil finde lignende opslag. Brug for eksempel hashtagget #marketing, i stedet for #effektivmarketingtildinvirksomhed. Sørg også for at bruge relevante hashtags, der knytter sig til teksten i dit opslag.
Overvej også placeringen af dine hashtags. Alt efter, hvem din målgruppe er, så kan det virke forstyrrende, hvis dine hashtags popper op midt i teksten. Modsat, så kan det også være, at folk ikke ser dine hashtags i bunden af dit opslag, da de bare ønsker at læse indholdet.
Overvej også at bruge hashtags, som andre kender til. Hvis folk kender til dit firma, så kan det være fint at bruge nogle mere personlige hashtags såsom #betterclicks, hvorimod mere hyppigt anvendte hashtags kan være gode til at ramme overordnede områder. Husk dog på, at disse typer af hashtags højst sandsynligt bliver brugt af mange, så der er risiko for, at dine opslag kan forsvinde i mængden.
Hashtags på de forskellige sociale medier
På de forskellige sociale medier, kan hashtags have forskellige virkninger.
På instagram er der for eksempel en grænse på maksimum 30 hashtags per opslag. Jo flere hashtags du bruger, jo større bliver din rækkevidde dermed også, da dit opslag kan findes under flere forskellige hashtags.
På Twitter kan brugen af hashtags øge dit tweets engagement. Der er ingen grænse for, hvor mange hashtags der må bruges, men prøv på ikke at overdrive det. Begræns dig til 1-2 hashtags per tweet.
På Facebook er der en tommelfingerregel på maksimum tre hashtags per opslag, og jo færre jo bedre. Undersøgelser har nemlig vist, at brugen af hashtags på Facebook kan virke negativt på rækkevidden af dit opslag. For din virksomhed, kan hashtags på Facebook dog give en god branding af for eksempel begivenheder eller kampagner, da de integreres godt på andre sociale medier.
På LinkedIn kan du godt bruge flere hashtags end på Facebook. Så længe de er relevante for emnet. Hashtags på LinkedIn gør det nemt at skabe opmærksomhed på de områder, hvor din ekspertise ligger. På LinkedIn er hashtags også relevante og brugbare i afsnittet ”om” på din profil.
Kan hashtags forbedre din SEO?
Det mest præcise svar er ja. Hashtags er nemlig nøgleord, der hjælper dig med at kategorisere dit indhold, og hjælper samtidig brugerne på de sociale medier med at finde dit indhold via hashtags.
Markedsføring på de sociale medier kan godt virke som en labyrint. Derfor kan det også være svært at sætte gang i markedsføringen på de sociale medier. Det kan også være, at du har nedprioriteret det, da det simpelthen tager for lang tid. Uanset hvad, så kan vi hjælpe dig med at komme i gang med at sætte hashtags, og få markedsført din virksomhed på de sociale medier. Du er mere end velkommen til at kontakte os, så vi kan få en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed.