Det er blevet utroligt populært at lave konkurrencer på de sociale medier. Det er en god måde, hvorpå din virksomhed kan give noget tilbage til alle dine trofaste følgere på de forskellige platforme. Det kan også være fordelagtigt, da det kan tiltrække nye følgere gennem større eksponering. Der er dog en række ting, du skal være opmærksom på, når du skal lave en konkurrence eller giveaway på de sociale medier. I dette blogindlæg vil vi forklare dig alt, hvad der er værd at vide om konkurrencer på de sociale medier.
Regler og love for konkurrencer på Facebook
På de forskellige platforme er der nogle regler man skal overholde, ligeledes gælder der også nogle love, nærmere bestemt markedsføringsloven, som der skal overholdes. Derfor er det en god ide at holde dig opdateret på reglerne, da de kan ændre sig med tiden.
Facebooks konkurrence regler er som følger: Du må du gerne kræve, at folk skal ”synes godt om” dit opslag for at deltage. Du må også gerne bede dem om at kommentere opslaget eller lave opslag på din side. Du kan også bede folk om at sende en besked til din side, eller et like eller følge din Facebookside.
Det som du ikke må bede dine følgere om, når du for eksempel laver en giveaway på Facebook, er at de skal dele dit opslag på deres egen væg, dele det på deres venners væg eller tagge andre for at deltage.
Disse ting kan du også læse under markedsføringsloven. Grunden til at der er regler for, hvad du ikke må bede dine følgere om, er fordi det blandt andet kræver at personen, der tagges i kommentarerne, skal have givet samtykke til at modtage en notifikation om, at de er blevet tagget.
Ifølge Facebook konkurrence regler skal du også gøre opmærksom på, at konkurrencen ikke er sponsoreret, støttet, administreret af eller er forbundet med Facebook.
Regler for konkurrencer på Instagram
På Instagram er reglerne for konkurrencer stort set de samme. Her skal du igen huske at overholde markedsføringsloven.
Ifølge Instagrams konkurrenceregler, så er det eneste, der er anderledes, at du gerne må bede dine følgere om at hashtagge deres billeder med et bestemt hashtag for at deltage, eller at de tagger din profil i et af deres opslag. Der er dog også en gråzone med hensyn til konkurrencer og giveaway på instagram. Du må nemlig gerne bede dine følgere om at reposte opslaget med konkurrencen, da det kan være svært at gennemskue, at indholdet er fra en kommerciel afsender. Det kan derfor diskuteres, om denne konkurrence præmis er i strid med markedsføringsloven.
Det eneste du ikke må kræve af dine følgere er, at de tagger andre, ligesom på Facebook. Hvis du ikke følger reglerne, så kan dine kontoer blive lukket, men du kan også modtage en bøde.
Oplysninger du skal give i dit konkurrence opslag
Når du opretter dit giveaway konkurrence opslag, er der nogle ting, du skal huske at have med i opslaget.
Du skal blandt andet notere præmiens værdi, og hvor mange præmier der er på højkant. Derudover skal du gøre det klart, hvornår vinderen af konkurrencen offentliggøres, og hvordan du finder vinderen. Om det er via lodtrækning eller en anden form for udtrækning. Du skal også oplyse, hvornår du trækker vinderen, samt hvor du offentliggør vinderen. Om det for eksempel er via privatbesked eller i kommentarerne på opslaget. Husk at notere eventuelle aldersmæssige eller geografiske begrænsninger for konkurrencen. Det kan for eksempel være, at præmien kun kan byttes i bestemte butikker, eller om man skal være en bestemt alder for at kunne vinde præmien. Betingelser for levering, afhentning og eventuel forsendelse skal også oplyses klart og tydeligt. Hvis præmien, du sætter på højkant, er modtaget af en anden virksomhed, så skal du tydeliggøre, at din konkurrence er reklame. Dette kan du for eksempel gøre ved at skrive ”REKLAME for …”.
Gode tips til konkurrencer på de sociale medier
Når du skal lave en konkurrence på din virksomheds sociale medier, så er det en god ide at planlægge i dybden, så du undgår, at der ikke er nogen, som vil deltage.
Først og fremmest er det en god ide at overveje, hvad formålet med konkurrencen skal være. Det kan for eksempel være, at konkurrencen skal kunne generere flere leads til dit nyhedsbrev, opnå større rækkevidde eller give mere brand awareness i form af flere likes. Det er en god ide at starte ud med få mål ad gangen, da det ellers kan give bagslag på dit mål, hvis de alle skal opfyldes under den samme konkurrence.
Derefter skal du sætte dig i din målgruppes sted. Hvis din giveaway konkurrence skal performe godt, så er det vigtigt, at du ved, hvem din målgruppe er, og hvilke præmier de vil have interesse i at vinde. Dermed har du også en ide om, hvilken tone of voice du skal bruge i opslaget, samt hvilke præmier du skal sætte på højkant.
Når din konkurrence er slut, så kan det være en god ide at høre vinderen ad, om de vil lave en udtalelse med at billede af dem selv med præmien, som du derefter kan lægge op på din profil. Det kan skabe mere troværdighed, og få flere til at deltage fremadrettet, da de kan se, at din konkurrence er reel.
Vi kan hjælpe dig med at lave konkurrencer på din virksomhed og meget andet markedsføring på de sociale medier. Du er mere end velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre, hvad vi kan tilbyde din virksomhed.