Metabeskrivelser og metatitler er ikke de mest omtalte aspekter af en hjemmeside, men de spiller en vigtig rolle for, hvordan dit indhold vises online. Disse to elementer er det, der vises, når nogen søger efter din side på Google eller en anden søgemaskine. I dette blogindlæg vil vi gennemgå hvad de helt specifikt er, og hvorfor man skal bruge dem.
Hvad er en metabeskrivelse?
En metabeskrivelse er det afsnit, der vises under hvert link på en søgemaskine. Den giver et resumé af, hvad indholdet af siden handler om, og er derfor en stor faktor for, om brugeren vælger din side over en anden.
Hvor lang må en metabeskrivelse være?
Når du skal lave en metabeskrivelse, er det vigtigt at du ikke laver den for lang. Hvis man laver den over 155 tegn, vil teksten blive afkortet i resultatet du ser på søgemaskinen.
Derfor er det vigtigt, at du laver dine metabeskrivelser, så de informerer brugeren nok til, at de vælger din side over en anden. Det kan f.eks. være ved at give dem en kort information, og opfordre dem til at klikke bagefter.
Hvad er en metatitel?
En metatitel er den titel du ser øverst i din browser, når du har en hjemmeside åben. Det er også den titel du ser, når et link til din hjemmeside bliver delt. Det kan f.eks. være hvis din side bliver delt på et socialt medie som LinkedIn, Facebook eller Twitter, så er det din metatitel, som kommer frem på linket.
På Google bliver din hjemmeside præsenteret med metatitlen på siden der rankere. Derfor er det vigtigt at være kortfattet, præcis og evt. inkludere de søgeord du fokuserer på, når du laver en metatitel.
Hvor lang må en metatitel være?
Som nævnt før, så skal en metatitel være kortfattet, præcis og målrettet de søgeord du forsøger at rankere på. Hvis man skal kunne se hele titlen på Google, så må den ikke være længere end 60 tegn, ellers bliver den kortet af, så du ikke ser alt teksten.
Hvad er vigtigt, når du laver metabeskrivelser og metatitler?
Når du laver en metabeskrivelse og en metatitel er det vigtigt at være så præcis som muligt. Du skal fange brugerens opmærksomhed, og vække nok interesse til, at de vælger din hjemmeside over andre, hvis det er på en søgemaskine de bliver præsenteret for dem.
Selvom metabeskrivelser og metatitler ikke er en direkte faktor for hvordan man rankere på søgemaskiner, så er det en god idé at inkludere det eller de søgeord, som man fokuserer på, på den specifikke side. Hvis man søger på et søgeord, og det kan findes i din beskrivelse, så bliver det nemlig fremhævet på søgemaskinerne.
På billedet herunder kan i se et eksempel på, hvordan “Betterclicks” er fremhævet i metabeskrivelsen, hvor jeg har lavet en søgning på ordet “Betterclicks” på Google.
Hvordan laver jeg en metatitel eller metabeskrivelse?
Det er forskelligt hvordan du kan oprette en meta-titel eller -beskrivelse. Den enkleste måde er at gå ind i indstillingerne på din hjemmeside og ændre det, du har der, men det er måske ikke muligt, afhængigt af hvilken type hjemmeside du har.
Hvis du bruger WordPress anbefaler vi, at du installerer enten pluginnet Yoast SEO eller Rank Math. Begge plugins er SEO plugins, som man blandt andet kan bruge til at ændre metatitler og beskrivelser. Begge plugins kan også give dig en indikation af, om din side generelt er optimeret til søgemaskinerne.
Klik her for at lære mere om søgemaskineoptimering.
På systemer som Shopify, hvis du har en webshop, kan du ændre det direkte inde på siden du ønsker at ændre det på. Det gøres under “Search engine listing preview”, hvor du kan trykke på knappen “Edit website SEO”.
Er din hjemmeside ikke opbygget med et CMS-system, så kan det være sværere at ændre, da man så skal tilføje det manuelt i koden. Dette gøres typisk af din webudvikler, eller af dem, som skal lave SEO på din hjemmeside.