Tekstforfatning pris: Det koster det

af | 10 aug, 2021

Der kan være stor forskel på hvad en tekst koster. Først og fremmest har det noget at gøre med hvilken type tekst der er tale om. Er det et blogindlæg, en artikel, eller en SEO-tekst. Det kan dog også være fra forskelligt fra bureau til bureau. I denne artikel, vil kigge nærmere på de forskellige typer af tekster, et bureau typisk tilbyder, og hvad de koster.

Hvad koster en tekstforfatter?

Som nævnt, så afhænger prisen på en tekstforfatter af, hvad det er for en type tekst der er tale om, og hvor omfattende den skal være. Nogle tekster er lige ud af landevejen og kan skrives forholdsvis hurtigt, mens andre kræver en del research, både i forbindelse med emnet, men også i forhold til om der er tale om en SEO-optimeret tekst, eller en linkbuilding tekst.

De fleste bureauer kører med en fast timepris, der kan svinge fra et par hundrede kroner i timen, og op til flere tusind. Her vil mange nok være tilbøjelige til at vælge den billigste løsning, men det er ikke altid den klogeste løsning. Ligesom i de fleste andre brancher, hænger pris og kvalitet for det meste sammen.
Det kan derfor være klogt at høre mere om hvad du egentlig får for pengene, i stedet for at nøjes med den billigste løsning.

Faktorer der har indvirkning på prisen

Nogle tekster er lettere at skrive end andre, og modsat hvad de fleste tror, så kan det være sværere at skrive en tekst der skal forklare en masse, med få ord. Det er faktisk lettere at skrive en lang tekst, da forfatteren har større mulighed for at uddybe og forklare.

En af de største faktorer, der har betydning for prisen på tekstforfatning, er typen af tekst.
Skal du f.eks. have SEO optimeret din hjemmeside, og i den forbindelse have forfattet nye tekster til hjemmesiden, kan det godt være en tidskrævende opgave. Ikke nødvendigvis i forhold til at skrive selve teksterne, men i forhold til den tid der skal bruges på SEO analyser og evt. research, hvis det drejer sig om et kompliceret emne.

Forskellige typer af tekster

En tekstforfatter kan levere mange forskellige slags tekster, og disse tekster har som nævnt forskellige faktorer, der gør at udfærdigelsen af disse, kan gå forholdsvis hurtigt eller tage længere tid.

SEO-optimerede tekster

En SEO-optimeret tekst skal, udover at indeholde de relevante søgeord, også have en vis længde. Nogle vil sige at for at rangere højt på Google, så skal din tekst være på +1000 ord. Dette er dog ikke nødvendigvis korrekt. Det korrekte svar er lidt mere flydende. Mange landingpages der rangerer højt på Google, har f.eks. mellem 500-800 ord.

Linkbuilding tekster

Når man skriver tekster til linkbuilding, kan en tekst være alt over 250 ord. Linkbuilding går i sin enkelthed ud på at henvise til en anden hjemmeside, ved hjælp af en tekst der omhandler emnet som linket peger over på. Dette er en vigtig del af din hjemmesides tekster, da det er med til at skabe troværdighed i Googles øjne, hvis det er gjort ordentligt, og har relevans for både din egen hjemmeside, og den du linker til.

Artikler og blogindlæg

Denne kategori kunne i princippet godt gå ind under ”SEO-optimerede tekster”, da størstedelen af teksterne vil skulle indeholde søgeord, med det formål at skabe mere trafik til en hjemmeside. Der er dog også tilfælde, hvor det bare drejer sig om at skrive nogle tekster om forskellige emner, men størstedel af tiden, vil denne form for tekster også skulle være optimeret med henblik på SEO.

Nyhedsbreve

En tekstforfatter kan også hyres til at stå for din virksomheds nyhedsbreve. Et nyhedsbrev kan have utrolig stor værdi for en virksomhed, fordi det er med til at fastholde og genere kunder. Et nyhedsbrev kan også være med til at øge salget betragteligt. Det er også en god måde for en virksomhed at møde sine kunder på en mere personlig måde, samt tale direkte til dem.

Tekstforfatning er mere end ord

Som du nok har regnet ud, så er det ikke bare at sætte sig ned og skrive en tekst. En tekstforfatters arbejde, indeholder en masse andre elementer, som man umiddelbart ikke tænker over, når man gerne vil have forfattet en tekst. De fleste ville kunne sætte sig ned og skrive en tekst, men hvis man ikke kender til mekanismerne bag en velskrevet tekst, der har til formål at øge salg og trafik på en hjemmeside, vil man opleve at man hurtigt kommer til kort.

I sidste ende kan det betale sig at hyre en tekstforfatter. Selvom de nogle gange kan virke dyre, så er der mening med galskaben, og en dygtig tekstforfatter kan, med sine tekster, være med til at genere salg, der er mange gange større end det vedkommende har kostet. Overvejer du at hyre en tekstforfatter, til at forfatte dine tekster? Så står vi klar til at hjælpe. Kontakt os for en uforpligtende snak, og hør hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed, til at nå det næste niveau.

Skriv en kommentar
Send os en besked