Sådan planlægger du dine opslag på sociale medier

af | 26 feb, 2022

Hvis der er travlt i virksomheden, kan det være en god ide at planlægge virksomhedens opslag på de sociale medier. Dette kan du gøre på forskellige måder alt efter, hvilke platforme opslagene skal lægges ud på. Det er også vigtigt at huske, hvilken ”tone of voice” der passer til de forskellige platforme, og hvilke dele af din målgruppe, der befinder sig hvor. Derudover er der også forskellige tidspunkter, der passer bedst til målgruppen på de forskellige platforme.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du planlægger dine opslag til de sociale medier, så vil vi i dette blogindlæg hjælpe dig på vej, så du ikke skal stresse over at lave nyt content på opslagsdagen.

Planlæg opslag på Facebook

Når du skal planlægge opslag til din virksomheds Facebook, så kan du gøre det inde på selve Facebook.

Du skal gå ind på din virksomheds Facebookside og klikke på ”Værktøjer til offentliggørelse” i venstre kolonne. Derefter klikker du på ”Opret opslag” øverst, og opretter selve opslaget som du normalt vil gøre.

Når du har planlagt dit Facebookopslag, så klikker du på den lille pil, der peger nedad, og vælger ”Planlæg opslag”. Her kan du vælge dato og tidspunkt for, hvornår opslaget skal offentliggøres. Når du har valgt tidspunktet, så trykker du ”Planlæg” og derefter på ”Planlæg opslag”.

Nu vil dit opslag ligge gemt, og klar til at blive postet på den valgte dato. Dette kan du gøre så mange gange du vil, så du kan komme foran på dine sociale medier. På Facebook er det bedste tidspunkt at poste på især hverdage mellem klokken 9 og 15, og i weekenderne er lørdag formiddag det bedste tidspunkt.

Planlæg opslag på Instagram

Når du skal planlægge opslag til din virksomheds Instagram, så foregår det samme sted som på Facebook.

Du skal nemlig ind på Facebooks kreatørstudie, hvor du i toppen kan vælge mellem Instagram og Facebook. Her trykker du på Instagramikonet. Derefter vælger du ”Create Post” og ”Instagram Feed”. Nu kan du bare give den gas med at lave dit Instagramopslag, og derefter vælger du den lille pil til højre for ”Publish”. Herefter kan du vælge ”Schedule”, og så vælge date og tidspunkt for dit opslag.

Her vil dit opslag igen blive gemt indtil den valget dato, hvor det automatisk vil blive slået op på virksomhedens Instagram. Husk at overveje, hvilke tidspunkter på dagen, der kan være fordelagtige, hvis du vil have mange til at se dine opslag. På Instagram er brugerne mest aktive om onsdagen eller fredagen midt på formiddagen mellem klokken 9 og 11. Derudover er mange generelt på Instagram efter arbejde.

Planlæg opslag på LinkedIn

Planlægningen af opslag på LinkedIn kan ikke gøres direkte på LinkedIn. Her skal du benytte dig af andre planlægningsværktøjer såsom Hootsuite. Dette værktøj kan linkes sammen med din virksomheds LinkedIn profil, så du egentlig kan planlægge opslagene derinde, og stadig få dem postet på LinkedIn.

Det er meget nemt at gå til, og især på Hootsuite, hvor du får et overblik i form at et skema, hvor dine opslag vil ligge klar under den planlagte dato og det planlagte tidspunkt. Du kan også måle på dine opslags effektivitet og engagement.

Især på LinkedIn er der lavet undersøgelser for, hvilke dage og tidspunkter på dagen, der vil være mest fordelagtige at lægge opslag ud på, så de kan få en større rækkevidde. På LinkedIn er det som regel i arbejdstiden, hvor brugerne er mest aktive. Det vil sige mellem tirsdag og fredag i tidsrummet mellem klokke 8 og klokken 14. Du kan også vælge at samle al din planlægning på Hootsuite. Her er det nemlig også en mulighed, at planlægge til opslag Instagram og Facebook, så du kan have alt samlet det samme sted.

Få hjælp til dine sociale medier

Selvom de sociale medier ikke er en ny ting længere, så er det ikke alle virksomheder der er kommet med på vognen. Det kan skyldes forskellige faktorer, som for eksempel at der ikke er tid til at opdatere dem, eller måske kan man bare ikke helt se fidusen i det. De sociale medier kan gøre rigtigt meget for en virksomhed. Både i forhold til eksponering og øget salg, men også i forhold til at opbygge en langvarig relation til sine følgere, som kan være en kæmpe fordel for enhver virksomhed, på både kort og langt sigt.

Hvis du vil vide mere om, hvad planlægning af opslag på din virksomheds sociale medier kan gøre for din virksomhed, eller du måske ønsker hjælp til at holde dine sociale medier i gang, så hjælper vi dig med glæde. Du kan altid kontakte os for at arrangere et uforpligtende møde. Vi kan både styre dine sociale medier for dig, ligesom vi kan skabe content for dig, samt planlægge dine opslag ude i fremtiden, ved hjælp af en nøje planlagt content plan. Hvis det lyder som noget for dig, så giv os endelig et ring, eller smid os en mail, og lad os hjælpe.

Skriv en kommentar
Send os en besked