Sådan finder du det rigtige domæne

af | 1 feb, 2022

Noget af det første man skal tænke på, når man skal have en hjemmeside til sin virksomhed er, hvilket domænenavn man skal vælge. Der findes desværre ingen specifik guide til, hvordan man vælger det helt rigtige domæne, så man er nødt til at tænke kreativt. Hvad sælger din virksomhed? Hvilken branche opererer du indenfor? Måske har du allerede nogle idéer til et navn, men er ikke helt sikker på, at det er det rigtige. I dette blogindlæg får du derfor et par gode tips til, hvordan du finder det helt rigtige domænenavn.

Find inspiration til domænenavne

Når du skal i gang med finde et domænenavn til din virksomhed, så er der to ting du bør starte med at gøre.
Du kan starte med at kigge på dine konkurrenter. Hvad er deres domænenavne, og er der noget i dem, der kan inspirere dig til at finde på et navn til din virksomhed?

Hvis du ikke rigtig føler dig inspireret af dine konkurrenters domæner, så kan du i stedet sætte dig ned med et stykke papir og en kuglepen, eller din laptop, og skrive ned hvad det er din virksomhed beskæftiger sig med, og hvad den kan tilbyde kunderne.

Når du er færdig med din beskrivelse, så understreger du de vigtigste keywords, og har dermed noget du kan gå ud fra, og finde inspiration i, når du skal finde domænenavnet til din hjemmeside. Så hvis din virksomhed f.eks. sælger forskellige ydelser indenfor digital marketing, kunne din beskrivelse lyde sådan:

”Formålet med hjemmesiden er at tilbyde forskellige ydelser indenfor digital marketing. Vi kan både tilbyde SEO optimering, tekstforfatning, forskellige former for annoncering, opsætning af hjemmesider samt webshops. Derudover skal hjemmesiden indeholde en blog, hvor man kan finde råd og vejledning”

Ud fra denne tekst kan du nu begynde at brainstorme forskellige domænenavne. Husk at et godt domænenavn ikke skal være for langt, men gerne være så kort og præcist som muligt. Det skal nemlig være et navn, som er let at huske, og samtidig relaterer sig til virksomheden og dens ydelser.

Sådan finder du et ledigt domæne

I den proces det er at finde et domænenavn, så kan man ofte fokusere meget på at finde det helt rigtige domænenavn, men der kan dog være en mulighed for at dette domænenavn allerede er taget. Det er derfor en rigtig god idé ikke at begrænse sig til et enkelt navn, men i stedet finde på 3-5 forskellige.

Når du har fundet dine forskellige og mulige domænenavne, skal du finde en domæneudbyder, hvor du kan købe og registrere navnene. Der findes en del forskellige udbydere på markedet, både i Danmark og udlandet. Hvis det drejer sig om et .dk domæne, skal domænet dog registreres ved DK Hostmaster.

Det kan man sagtens gøre, når man køber sit domæne fra en udenlandsk udbyder, men for at lette processen og gøre nemmere anbefales det, at man bruger en dansk udbyder, som f.eks. DanDomain. Fordelen ved at benytte sig af DanDomain er, at dit domæne automatisk registreres ved DK Hostmaster.

Så behøver du ikke at tænke på andet end at komme i gang med at bygge, eller tilknytte domænet til din hjemmeside. Alt efter hvilken platform du benytter dig af til din hjemmeside, er dette forholdsvis let. Hvis du har en stor virksomhed, så har du sandsynligvis en ansat eller et eksternt firma, der kan gøre det for dig.

Inden du køber domænet, bør du dog være sikker på, at det er netop det domæne, du bør vælge. Det kan nemlig blive ret problematisk, hvis du fortryder senere hen, da et nyt domænenavn kan betyde, at det er nødvendigt at starte forfra ift. at få din side vist på Google.

Domænenavne: Plusser og minusser

Når det kommer til domænenavne, så er der nogle forskellige ting, som man bør undgå og andre ting, som er vigtige at huske på. En af de ting, der kan være et minus for dig er, hvis en af dine konkurrenter, eller andre med interesse i at skade dig, køber lignende domæner, der kan skabe forvirring blandt din kunder.

Hvis du f.eks. har købt domænet: domæneguide.dk, så bør du overveje samtidig at købe andre versioner af dit domæne, som f.eks. ”domæneguiden.dk” og ”domæne-guide.dk” og pege dem over på dit primære domæne, med en 301 redirect. På den måde sikrer du, at dine kunder ikke bliver ledt over til konkurrenter.

Som udgangspunkt bør du ikke bruge et domæne med bindestreg i som primært domæne, da det ikke er lige så let at huske. Brug derfor altid et domæne uden bindestreg og i ental som dit primære domæne, og peg i stedet de andre domæner over til dette. Så undgår du forvirring og andre misforståelser.

Hvis din virksomhed sælger sine produkter eller ydelser til udlandet, bør du benytte dig af et .com domæne i stedet. I dette tilfælde vil det dog være en dårlig idé at bruge ”domæneguide.com”. I stedet bør du købe og bruge ”domainguide.com”. Herefter skal du beslutte dig for, hvordan .dk og .com domænet skal bruges.

Du kan vælge at have dit .com domæne som primært domæne og pege dine .dk domæner over på dette, men det vil kræve at din hjemmeside automatisk har skiftet sproget alt efter, hvilket domæne brugerne kommer fra. Det ville nok være nemmest at adskille de to sider og have en på henholdsvis dansk og engelsk.

Har du brug for hjælp til domæner og hjemmesider?

Hvis I er gang med at lede efter domæne(r) til din hjemmeside, og føler at det en jungle at finde rundt i, så kan vi hjælpe dig videre i processen. Vi kan også tilbyde dig at lave din hjemmeside for dig med tilhørende webshop, hvis dette er nødvendigt, så det eneste du skal bekymre dig om, er at drive din virksomhed.

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak eller et uforpligtende tilbud.

Skriv en kommentar
Send os en besked