Sådan bruger du meta titler og beskrivelser korrekt

af | 2 mar, 2022

Meta titler- og beskrivelser er utroligt vigtige for din søgemaskineoptimering. De har ikke direkte indflydelse på din hjemmesides placering, men en god meta titel- og beskrivelse kan have stor indflydelse på din klikrate (CTR). I denne artikel vil vi gennemgå, hvordan du bruger metatitler og beskrivelser korrekt og opnår mere trafik fra søgemaskiner.

Hvad er meta titler og beskrivelser

Meta titler- og beskrivelser er en vigtig faktor i forhold til at få trafik fra søgemaskiner, til din hjemmeside.
Titlen er den blå overskrift som vises på Google, når man foretager en søgning. Beskrivelsen er den tekst der vises under titlen. Meta titlen bruges til at opsummere hvad hjemmesiden handler om, mens meta beskrivelser bruges til at give brugerne en forsmag på, hvad de vil finde på siden. Formålet er at fange læserens interesse og få dem til at klikke sig videre ind på din hjemmeside.

Din meta titel- og beskrivelse er det første brugeren ser i søgeresultatet, og førstehåndsindtrykket er derfor vigtigt. En korrekt og veludført titel- og beskrivelse, kan være det der får brugeren til at vælge at klikke på linket til din hjemmeside, selvom dine konkurrenter ligger bedre placeret i søgeresultaterne. Derfor bør man altid indtænke en relevant og unik meta titel- og beskrivelse i sin SEO.

Læs mere om hvad meta titler og beskrivelser er her.

Hvordan skriver man en god meta beskrivelse?

Inden man skriver sin meta beskrivelse, skal man have sin meta titel på plads. Det er vigtigt at titlen forklarer hvad hjemmesiden handler om, så præcist som muligt. En sidetitels længde bør være mellem 50 og 60 tegn, og en god tommelfingerregel er, at din titel skal bestå af dit keyword og/eller navnet på din hjemmeside eller webshop.

Meta beskrivelsen bør være mellem 140 og 160 tegn. Det er vigtigt at du holder dig under de 160 tegn, da du ellers risikerer at Google forkorter din tekst, eller vælger et udsnit af en tekst fra din side. Omvendt må du heller ikke skrive for lidt, da Google også kan finde på at fylde tekst på. På samme måde som med meta titlen, bør beskrivelsen være så præcis som muligt. Meta beskrivelsen kan ses som en salgstekst – det der skal lokke brugeren til at klikke ind på netop din hjemmeside eller webshop.

Brug dine søgeord

Når du skriver dine meta titler og meta beskrivelser, skal benytte dig af de søgeord som du gerne vil rangere på, og som er relevante for indholdet på siden der linkes til. På denne måde hjælper man også søgemaskinen til at forstå, hvad siden indeholder og handler om. Undgå at spamme og begræns din brug af søgeord til 1-2 gange i din meta beskrivelse.

Undgå også at benytte forskellige variationer af dit søgeord, i din beskrivelse. Dette kan også opfattes som spam og det er ikke noget Google bryder sig om. Din meta beskrivelse skal være relevant, unik, og give mening, både for Google og for brugerne. Hvis din beskrivelse ikke giver mening, ikke er relevant, eller er copypastet fra en anden kilde, skal du ikke forvente, at Google præsenterer den på SERP’en.

Sammenhæng mellem meta beskrivelse og destination

Det er utroligt vigtigt at din meta beskrivelse matcher den side du linker til. Hvis din beskrivelse er misvisende og linker til noget andet end det du beskriver, risikerer du at Google benytter sig af en automatisk genereret meta beskrivelse og titel.
Med andre ord, så skal meta beskrivelsen være i overensstemmelse med det indhold der findes på siden du linker til. Hvis din titel- og beskrivelse lokker med nogle informationer, men brugeren lander på en side der handler om noget helt andet, er det ikke kun et irritationsmoment for brugeren, men også for Google.

Brug for hjælp til meta titler og meta beskrivelser?

Har du brug for hjælp til dine meta titler- og beskrivelser, så sidder vi klar til at hjælpe dig. Vi har stor erfaring med alle former for SEO og tekstforfatning. Vi kan tilbyde en grundig SEO analyse, der også kigger på dine meta titler og meta beskrivelser. Når analysen er færdiggjort, præsenterer vi dig for vores resultater, og du kan herefter selv vælge om du vil have os til at varetage din søgemaskineoptimere, eller om du vil stå for det selv. Uanset hvad du vælger, så er analysen gratis og til frit brug.

Hvis du ønsker at høre mere om hvordan vi kan hjælpe dig, så hold dig endelig ikke tilbage, men kontakt os for en uforpligtende snak.

Skriv en kommentar
Send os en besked