Hvorfor skal man opbygge et indholdsunivers?

af | 16 mar, 2022

Flere og flere virksomheder er ved at have fået øjnene op for fordelene ved at skabe et indholdsunivers til at strukturere indholdet på deres hjemmeside. Der er flere gode grunde til at skabe og opbygge et indholdsunivers, men den største af dem alle er, at det giver en virksomhed mulighed for at etablere sig som thought leader i sin branche, ved at have stærkt og relevant indhold, der besvarer alle de spørgsmål som deres potentielle kunder måtte have. Et stærkt og veludviklet indholdsunivers kan også gøre, at ens indhold trænger igennem al larmen fra alt det andet indhold, som andre virksomheder i branchen producerer. I dette blogindlæg kan du læse mere om, hvorfor man skal opbygge et indholdsunivers, og hvordan man gør.

Derfor skal du skabe et indholdsunivers

Som nævnt så er den vigtigste grund, til at du skal skabe et indholdsunivers, at det kan sætte dig i en position, hvor du er den, dine potentielle kunder går til for at få svar på deres spørgsmål. Dette kaldes også at være thought leader. Dette er i sin enkelthed et udtryk der bruges, om en virksomhed, en person eller et brand, der har etableret sig som førende ekspert indenfor sit område.

Med dette menes der, at vedkommende har taget aktivt lederskab i sin branche, og har formået at formidle viden til sine potentielle kunder eller besøgende på en så effektiv måde, at vedkommende er blevet en autoritet indenfor området eller branchen. Et godt eksempel er Bolius. De var nogle af de første, der brød igennem med kvalitets indhold så effektivt, at de dukker op hver gang nogen søger på tips til bolig eller have.

Der er også andre grunde til at man bør skabe et indholdsunivers. Udover at man kan etablere sig som en autoritet indenfor sit område, kan man forøge sin brandværdi betragteligt og dermed trække flere besøgende til sin hjemmeside. Dette kan også betyde flere potentielle kunder og på sigt, et større salg af ens produkter eller ydelser. Dette er de primære grunde til, hvorfor man bør opbygge et indholdsunivers.

Hvordan skaber man et indholdsunivers?

Nu, hvor vi ved, hvorfor man bør skabe et indholdsunivers, så er det blevet tid til at kigge nærmere på hvordan man skaber et indholdsunivers. Hvis du vil bruge en blog som epicentret for dit indholdsunivers, så kan du med fordel benytte dig af Topic Clusters til at få struktureret dit indhold. Ved at benytte dig af denne metode sikrer du dig, at du altid har det fulde overblik over dit indhold, samt en overskuelig struktur.

En anden vigtig faktor, er den interne linkbuilding. Ved at linke internt imellem dine blogindlæg og på din hjemmeside generelt, binder du hele dit indholdsunivers sammen og sikrer på samme tid, at den besøgende altid kan læse mere om et emne, i stedet for at skulle Google noget, de ikke kender til. Et eksempel på dette kan ses ovenfor hvor Topic Clusters er omdannet til et link, der fører til vores eget blogindlæg om emnet.

Sidst, men ikke mindst er det vigtigt, at dit indhold er relevant for de besøgende, som du ønsker at få ind på din hjemmeside. Det vil sige, at dit indhold skal afspejle de spørgsmål, eller informationer, som det er, at de ønsker at finde svar på. For at sikre dig, at du giver dem svar på de spørgsmål de stiller, når de Googler, er det vigtigt at få udført en grundig søgeordsanalyse, så du er sikker på, at dit indhold er relevant for dem.

Hvordan sikrer man sig et effektivt indholdsunivers?

For at sikre dig, at dit indholdsunivers har den ønskede effekt, så er der et par ting, som er vigtige at have fuldstændig styr på fra starten. Den tekniske del, som blandt andet inkluderer søgeordsanalysen samt den interne linkbuilding, er noget af det, man bør have tænkt ordentligt igennem. Søgeordsanalysen og SEO delen generelt er grundstenen for et succesfuldt indholdsunivers og er noget, man ikke skal undervurdere.

Grunden til dette er, sammenholdt med det næste punkt, at det i sin enkelthed er det, der gør, at du vil dukke op de forskellige Google søgninger, når de potentielle kunder søger efter information, viden eller produkter, som dine søgeord relaterer til. Hvis man ikke har brugt tid på at undersøge, hvilke søgeord de potentielle kunder benytter sig af, så vil hjemmesiden drukne i mængden af alle de andre hjemmesider på internettet.

Sidst men ikke mindst, så er det vigtigt, at man får udarbejdet velskrevne og relevante artikler eller blogindlæg, som giver den potentielle kunde de svar som vedkommende søger. Dette gøres ved at tage udgangspunkt i ovenstående, altså de søgeord, som de potentielle kunder benytter sig af, og herefter opbygge og udforme faktuelle, informerende og velskrevne tekster om det emne, som det drejer sig om.

Vi håber at dette indlæg har været med til at give dig en indsigt i, hvorfor man skal opbygge et indholdsunivers, samt hvordan man gør dette. Hvis du har brug for hjælp til at opbygge et indholdsunivers til din hjemmeside, så er du hjerteligt velkommen til at kontakte os, for en uforpligtende samtale om, hvordan vi kan hjælpe dig videre. Du er også velkommen til at sende os en mail eller give os et ring, hvis du har andre spørgsmål.

Skriv en kommentar
Send os en besked