Hvorfor skal du bruge Google Analytics?

af | 21 jul, 2021

Google Analytics er et effektivt værktøj, der kan hjælpe dig med at forstå din hjemmesides trafik og træffe informerede beslutninger om, hvordan du f.eks. kan forbedre dine konverteringsrater. Når det kommer til analyse, har Google det klart bedste produkt på markedet. Det er gratis, nemt at bruge og giver detaljerede oplysninger om, hvordan folk interagerer med dit websted. Hvis du ikke allerede bruger Google Analytics til dit virksomheds hjemmeside, er det nu, du skal gøre det!

Hvorfor skal du bruge Google Analytics?

Det bedste ved at bruge Google Analytics er, at det er gratis og nemt at sætte op. Der findes en række andre analyseværktøjer på markedet, men de er langt fra lige så omfattende eller effektive.

Ikke bare besøgende

Med Google Analytics får du ikke kun data på hvor mange besøgende du får, hvor de kommer fra, og hvilke sider de besøger. Du kan i Google Analytics finde data på stort set alt, og hvis du ikke kan finde data på det du ønsker, så kan du selv optimere ved at bruge Google Tag Manager til at opsætte unikke målepunkter.

Google Analytics dybdegående datavisualiseringer, gør det nemt at forstå oplysningerne. Du kan se på ting som dine konverteringsveje, og hvilke sider folk er mest tilbøjelige til at konvertere på. Det kan virke skræmmende, når du først begynder at kigge alle disse detaljerede oplysninger igennem, men bare rolig, for Google Analytics har en fremragende brugergrænseflade til at udforske dine data.

Du kan også køre rapporter på en række forskellige kriterier, f.eks. den ønskede tidsperiode, og hvilke typer eller enheder folk bruger, når de besøger din hjemmeside. Det er endda muligt at se, hvor mange gange bestemte sider blev vist af forskellige personer – godt hvis du har brug for flere oplysninger om, hvilken side der er mest populær!

Brug Google Analytics med dine ads

Hvis du kører annoncer, så er Google Analytics et fantastisk værktøj til at se hvordan de performer, og hvordan du bør optimere, for at få bedre resultater. Du kan direkte i Google Analytics koble det sammen med Google Ads, så du får alle data med det samme.

Det gør, at du kan se hvilke kampagner der konverterer, hvilke landingssider der konverterer og meget mere.

Læg en markedsføringsstrategi med Google Analytics

Hvis budgettet er stramt, så kan det være aktuelt at kigge ind i hvor kronerne er bedst brugt. Er det på flere annoncer, på SEO, eller måske generel optimering af din hjemmeside?

Du kan via. de data du bliver præsenteret for danne et overblik over, hvilken kanal der giver mest værdi gennem den trafik der kommer fra. Det er muligt at segmentere trafikken, så du kan se hvor folk kommer fra, men også om de f.eks. har været på din side mere end en gang over tid.

Konklusion

Google Analytics er et fantastisk værktøj, og bør implementeres af alle hjemmesideejere, uanset om det drejer sig om en lille hobby hjemmeside, eller om det handler om en stor virksomhed. Med Analytics kan du danne et overblik over, hvor du skal ligge din energi.

Hvis du ønsker hjælp til at få installeret Google Analytics på din hjemmeside, så kan du kontakte os for en uforpligtende samtale. Herefter kan vi se hvilken opsætning der giver bedst mening for netop din side.

Skriv en kommentar
Send os en besked