Hvad er Permission Marketing?

af | 13 aug, 2021

“Permission Marketing” er et begreb, der blev opfundet af Seth Godin i slutningen af 1990’erne for at beskrive markedsføringsstrategier, der er baseret på tilladelse og ikke afbrydelse. Denne type markedsføring bliver mere og mere populær, fordi den fokuserer på at opbygge relationer med kunderne, i stedet at prøve at presse dem til at købe ens produkt eller service. I denne artikel vil vi diskutere hvad Permission Marketing er, hvordan den adskiller sig fra andre typer af markedsføring, fordele og ulemper, og hvorfor virksomheder bør bruge denne strategi frem for andre.

Hvad går Permission Marketing ud på?

Permission Marketing går i sin enkelthed ud på, at virksomheder kommunikerer til potentielle eller eksisterende kunder, der aktivt har givet virksomheden tilladelse til at kontakte dem. Nogle af de mest almindelige eksempler på Permission Marketing, er marketing via email og sms. Permission Marketing går ind under kategorierne “Pull Marketing”, da strategien er bygget på at trække (pull) kunder til sig, og ikke presse deres budskab ud til potentielle kunder, som man ville gøre i “Push Marketing”.

Den mest normale måde at få kundernes tilladelse til at kontakte dem, er hvis de eksempelvis har tilmeldt sig et nyhedsbrev på virksomhedens hjemmeside, eller i forbindelse med et køb. Det kan også være at de har udfyldt en kontaktformular og bedt om at blive kontaktet, eller også har taget imod et tilbud om f.eks. en gratis e-bog, i et opslag på de sociale medier. Dette er de mest typiske metoder, som virksomhederne benytter sig af, for at få tilladelse til at kontakte potentielle kunder.

Permission Marketing gør op med Interruption Marketing

Permission Marketing, kan på mange måder ses som et opgør med den traditionelle form for markedsføring, hvor man afbryder de potentielle kunder, f.eks. via reklamer på tv eller i radioen. Seth Godins filosofi bag Permission Marketing, var at man, på en respektfuld måde, skulle gøre sig fortjent til at modtage de potentielle kunders opmærksomhed, og derefter fokusere på at opbygge en relation med dem.

De fleste af os, især os der er født inden streaming blev en ting, har følt irritationen ved at blive afbrudt af reklamer, midt i en god film eller en spændende serie. Den irritation bliver, for nogle, til en modvilje mod virksomheden eller brandet bag reklamen, og virksomheden har dermed misset sin chance for at gøre den potentielle kunde, til en kunde. Dette kan skabe den modsatte effekt og i sidste ende betyde at man mister både potentielle og nuværende kunder.

Ved at få de potentielle kunders tilladelse, til at måtte kontakte dem med henblik på markedsføring, viser man dem en respekt der gør at de er mere tilbøjelige til at høre og-/eller tage imod virksomhedens tilbud. Denne fremgangsmåde gør det også mere sandsynligt, at deres kunder også opbygger en relation til virksomheden, og dermed bliver trofaste og loyale kunder.

Fordele og ulemper ved Permission Marketing

Der er både fordele og ulemper i forbindelse med Permission Marketing, men ud fra vores perspektiv, er der flere fordele end ulemper. En af ulemperne kan være at man først og fremmest skal have den potentielle kundes tilladelse, til at måtte kontakte dem. Det kan tage tid at genere leads, men hvis man først knækker koden, kan det gå stærkt. En anden ulempe, er at det tager en del tid og kræver ressourcer at opsætte og udføre, men igen, knækker man koden, er det, det hele værd.

Fordelene ved Permission Marketing er mange, og en af de største er, at det ikke koster alverden at sætte op og i gang. Det kan være tidskrævende, men i det lange løb kan det hurtigt betale sig. En anden fordel, er at det er utroligt let at måle effekten på, især hvis ens kampagne er opsat via tilmelding til nyhedsbrev. En tredje og sidste fordel vi vil nævne, er den loyalitet man kan få fra kunden. En længere kunderejse kan være med til øge CLV (Customer Lifetime Value) betragteligt.

Kom i gang med Permission Marketing

Som du nok kan se, så er Permission Marketing en utrolig spændende tilgang, til det at markedsføre sig over for potentielle kunder, og der er mange fordele ved denne form for marketing. Hvis det bliver gjort ordentligt, kan det betyde at både ROI og CLV bliver øget kraftigt, så denne form for marketing bør man som virksomhed, ikke ignorere, men i stedet omfavne og implementere.

Er du blevet nysgerrig på Permission Marketing, og ønsker at vide mere, eller komme i gang, så kan vi hjælpe dig. Vi har stor erfaring med markedsføring på forskellige online platforme, samt nyhedsbreve. Vi kan hjælpe dig med rådgivning og sparring, ligesom vi også kan løse opgaven for dig. Så hvis denne artikel har fanget din interesse og give dig lyst til at komme i gang, så kontakt os for en uforpligtende snak om hvordan vi kan hjælpe dig.

Skriv en kommentar
Send os en besked