Hvad er Core Web Vitals?

af | 29 jul, 2021

Google har for nyligt introduceret et nyt begreb i deres algoritme, kaldet Core Web Vitals (CWV).
Selve funktionen bag begrebet er ikke ny, da hastighed i lang tid har været en stor del af kravet for at rangere højt på Google. Det eneste nye er, at man har opfundet et begreb til at beskrive det.

Googles måde at vurdere din hjemmeside

CWV er i sin enkelthed, blot en del af Googles samlede måde at vurdere en hjemmesides brugeroplevelse på, og er derfor også en faktor for din søgemaskineoptimering. De to første faktorer centrerer sig omkring hastighed, mens den sidste har mere med design, flow og stabilitet at gøre. CWV består af 3 faktorer som er:

1) Largest Contentful Paint (LCP)

2) First Input Delay (FID)

3) Cumulative Layout Shift (CLS)

LCP måler hvor hurtigt hjemmesidens største fil- eller tekstblok indlæses, startende fra det øjeblik hjemmesiden begynder at loade. Før i tiden var fokus på First Contentful Paint, men det er nu skiftet til Largest, da Google vurderer at det har større betydning for brugerens oplevelse. For at Google betragter en hjemmeside, som havende en god eller acceptabel brugeroplevelse, skal indlæsningstiden være på under 2,5 sekunder.

FID måler hvor lang tid det tager, fra en bruger kommer ind på din hjemmeside, til at de kan interagere med den. Her har Google sat grænsen til 100 millisekunder, hvilket skal ses i lyset af, at førstehåndsindtrykket har lige så stor betydning på en hjemmeside, som i virkeligheden.

CLS handler modsat de to andre faktorer, ikke om hastighed, men om stabilitet. CLS kigger på uforudsete ændringer i hjemmesidens layout. Google bedømmer hvordan layoutet skifter, og hvor meget det skifter, og giver herefter en layout shift score. For at brugeroplevelsen opfattes som god eller acceptabel, skal scoren ligge på under 0,1.

Hvilke konsekvenser vil det have for hjemmesideejere?

Det er stadig så nyt, at ingen rigtig ved hvor store konsekvenser det kan få, hvis man scorer dårligere end Googles fastsatte værdier, men meget tyder på at hjemmesider med en dårlig score (BAD), vil blive straffet af Googles algoritme. Hjemmesider, der ligger lige på grænsen eller lidt over (IMPROVE), vil muligvis opleve at det bliver lidt sværere at rangere, men det tyder ikke på at de bliver straffet på samme måde.

Det er derfor vigtigt, at hjemmesideejere, der er afhængige af at rangere på Google, bliver nødt til at gå deres hjemmeside efter i sømmene, og optimere alt hvad de kan. Især hjemmesider med tilhørende webshops, der sælger produkter eller ydelser, bør gennemgå deres hjemmeside minutiøst, for at sikre sig at den lever op til de nye standarder som Google har lagt for dagen.

Sådan måler du din hjemmesides CWV

For at sikre dig, at du lever op til de nye standarder, bør du hurtigst muligt foretage en måling, for at finde ud af hvordan din hjemmeside performer. Dette kan gøres på flere måder og ved brug af forskellige værktøjer, som f.eks. Search Console, PageSpeed Insights og Lighthouse. Du skal dog være opmærksom på, hvilken måde værktøjerne måler data på. Nogle benytter sig af lukkede miljøer, der simulerer brugernes adfærd. Det kan du ikke bruge til noget, da Google kræver faktiske data, for at fastslå en hjemmesides ranking. Derfor anbefaler vi at du benytter værktøjer der måler autentiske og faktiske data.

5 Tips til at forbedre din CWV score

Nu hvor vi har gennemgået hvad Core Web Vitals er, og hvilken betydning de har, og kan få, for din hjemmeside, er det tid til at se på hvordan du kan optimere din CWV score. Vi har derfor samlet 5 af de optimeringsmuligheder der har den største effekt, så du kan komme godt i gang.

1) Opgrader din hosting
En af de største grunde til at din hjemmeside er sløv til at indlæse, er en langsom responstid fra serveren.
Dette problem kan hurtigt afklares ved at foretage en hastighedstest. Er din servers responstid for langsom, bør du overveje at skifte til en hurtigere server.

2) Udskyd JavaScript
JavaScript kan have indflydelse på både LCP og FID scoren, og du bør derfor udskyde JavaScript filer, hvor det kan lade sig gøre. Det betyder at disse filer ikke vil blive indlæst, før at brugerens browser har vist det mest relevante indhold.

3) Optimer dine billeder
En anden vigtig faktor, i forhold til at have en hurtig hjemmeside, er dine billeder. Store og tunge billedfiler sløver din hjemmeside, og kan have stor effekt på den samlede score. Du kan med fordel undgå store billedformater og udelukkende benytte dig af JPEG filer, eller WebP som Google selv står for, hvor det er muligt.

4) Angiv højde og bredde på dine medieelementer
En simpel og hurtig metode til at forbedre CLS rating, er ved at angive højde og bredde på dine billeder og videoer. Ved at gøre dette, kan browseren med det samme, fastslå hvor meget plads billedet eller videoen optager på hjemmesiden, og reservere pladsen indtil siden er indlæst.

5) Udskyd billeder der ikke kan ses på skærmen
Hver gang en browser loader en hjemmeside, bruger den også tid på at indlæse billeder, især hvis de ikke er komprimeret til hurtigere formater. Ved at benytte dig af lazy loading, vil billeder længere nede på hjemmesiden, først blive indlæst når brugeren scroller ned ad siden, og dermed frigøre værdifuld tid, i forhold til at indlæse den del af hjemmesiden, brugeren først ser.

Læs mere om hvorfor din hjemmesides hastighed er vigtig.

Vi håber at denne artikel, har været informativ og givet en forståelse for hvad Core Web Vitals er, og hvad det betyder for din hjemmeside. Skulle du sidde tilbage med en følelse af, at du har brug for hjælp til at optimere din hjemmeside med henblik på CWV, så kontakts os gerne, og lad os hjælpe dig godt på vej.

Skriv en kommentar
Send os en besked