Forskellen på Google Ads og SEO

af | 13 jul, 2021

Det er ingen hemmelighed, at Google Ads og SEO er to af de mest populære måder at reklamere for en virksomhed på internettet på. Men hvad er forskellen mellem dem? I denne artikel vil vi diskutere, hvordan de er forskellige, men også hvorfor det er vigtigt at have både en SEO-strategi og en Google Ads-strategi for at din virksomhed kan få succes på nettet.

Hvad er SEO?

SEO står for “Search Engine Optimization” (søgemaskineoptimering) Det er en proces, hvor man forbedrer sin hjemmeside og indholdet på den, så den får en højere placering på søgemaskinernes resultatsider (SERP). SEO-teknikker omfatter bl.a. at bruge søgeord korrekt, skabe relevant indhold og gøre det nemt at navigere på hjemmesiden.

Når man laver søgemaskineoptimering på sin hjemmeside, fokuserer man på at få organisk trafik. Organisk trafik er når din hjemmeside bliver fundet af folk, der f.eks. søger på Google, og de herefter trykker ind på siden.

Vil du lære mere om SEO? Klik her.

Hvad er Google Ads?

Google Ads er en betalt tjeneste, der giver dig mulighed for at købe reklameplads på Google og andre partnerwebsteder. Du kan bruge denne tjeneste, når du ønsker at nå ud til personer, der aktivt søger efter dine produkter eller tjenester.

Der er flere forskellige muligheder, hvis du vil bruge Google Ads. Det afhænger af din virksomhed, dit produkt og hvad dit formål med annoncerne er, hvad der er den bedste løsning for dig. Du kan f.eks. bruge Google Ads, hvis din virksomhed leder efter en hurtig måde at øge salget på. Eller måske lancerer du et nyt produkt og har brug for et indledende boost af synligheden.

Du kan også bruge retargeting, hvor du bruger Google Ads til at vise annoncer til personer, der allerede har besøgt din hjemmeside. Retargeting er en måde at finde potentielle kunder på, og det anses ofte for at være mere omkostningseffektivt end andre former for annoncering.

Hvad er forskellen på Google Ads og SEO?

Google Ads og SEO er begge gode måder for virksomheder at reklamere for deres produkter eller tjenester online på. Google Ads er betalt annoncering, hvor du f.eks. betaler for eksponeringer, klik, video afspilninger eller konverteringer.

SEO er organisk trafik, som i momentet ikke koster nogen penge. Men hvis man ikke ønsker at lære at optimere sin hjemmeside selv, så koster det penge at få en virksomhed til det. Det er forskelligt, hvordan man betaler for SEO, men hos Betterclicks kigger vi på din specifikke hjemmeside, og ligger herefter en plan for, hvordan vi bedst muligt når i mål. Derfor betaler man et fast beløb hver måned, som dækker over alt der har med SEO delen at gøre.

Konklusion

Både søgemaskineoptimering og Google Ads er fantastiske måder at drive trafik på, dog skal man være forberedt på, at det tager længere tid at få trafik via. SEO end hvis man fokuserer på ads. Den tid, det tager at se resultater, afhænger også af, hvor konkurrencepræget den branche, du er i, er.

Selvom det kan tage længere tid at få trafik, når du snakker SEO, end hvis du snakker Google Ads, så skal man ikke forvente at man laver 1 million den første måned. Med Google Ads, skal man nemlig også optimere løbende, for at få de bedst tænkelige resultater.

Vi anbefaler typisk, at man opsætter en strategi, som inkluderer både SEO og Google Ads. Herved kan du få det bedste af begge verdener.

Skriv en kommentar
Send os en besked