Forskellen mellem Permission Marketing og Interruption Marketing

af | 27 jul, 2021

Markedsføring har ændret sig meget i årenes løb. I dag er forbrugerne trætte af at blive afbrudt af reklamer og leder derfor efter indhold, der er relevant for dem. De ønsker at kunne vælge, hvad de ser og hører fra virksomheder, så de kun modtager de oplysninger, som de er interesseret i. Det er her, at permission marketing kommer ind i billedet – det handler om at give dine potentielle kunder kontrol over, hvad de får fra dig.

I dette blogindlæg vil vi diskutere forskellene mellem interruption marketing og permission marketing, så du kan beslutte, hvilken type strategi der er bedst egnet til din virksomhed!

Hvad er permission marketing?

Udtrykket permission marketing bruges typisk til at beskrive en strategi, hvor virksomheder tilbyder forbrugerne noget af værdi til gengæld for deres kontakt oplysninger. Fordelene er, at kunderne ved, at de bliver markedsført og kan vælge, hvilket indhold eller tilbud de ønsker fra virksomheden

Der er mange måder, hvorpå markedsføringsvirksomheder kan få kundernes e-mailadresser, f.eks. ved hjælp af gratis prøveversioner, giveaways, konkurrencer eller endda ved at køre annoncer på sociale medier. Andre metoder er at tilbyde værdifuldt indhold som e-bøger (f.eks. en e-bog om søgemaskineoptimering) eller webinarer, så potentielle købere har et større incitament til at give dig deres e-mailadresse

Nogle andre strategier omfatter at gøre din tilmeldingsproces så enkelt som muligt, ved at bruge software til automatisering af e-mailmarketing eller ved at følge op på kunderne for at sikre, at de har de seneste oplysninger om dit produkt eller din tjeneste.

Hvad er interruption marketing?

Afbrydelsesmarkedsføring er en strategi, hvor virksomheder bruger taktikker til at afbryde forbrugernes opmærksomhed for at kommunikere deres budskab. Det drejer sig bl.a. om tv-reklamer, Facebook annoncer, logoer på produkter og mange andre.

En af de største forskelle ved afbrydelsesmarkedsføring er, at den ofte er baseret på en virksomheds branding eller logo, så folk kan genkende, hvem de modtager budskaber fra.

Annoncørerne vil typisk køre en annonce i lange perioder med høj frekvens, så potentielle kunder ser den så mange gange som muligt. Denne type reklame omfatter også pop-ups, når man surfer på nettet.

Ulempen ved denne type strategi er, at der er færre chancer for, at din kunde bliver interesseret i det, du har at tilbyde, da du hele tiden afbryder dem! Men hvis det gøres korrekt, kan det være et effektivt værktøj.

Tilladelsesbaseret markedsføring vs. afbrydelsesmarkedsføring

Forskellen mellem permission marketing og interruption marketing er, at kunderne i førstnævnte tilfælde aktivt søger at modtage oplysninger fra dig, fordi de ønsker det, mens forbrugerne i sidstnævnte tilfælde ikke ved, at de bliver markedsført, før der kommer en reklame foran dem.

Med permission marketing kan du som virksomhed opbygge bedre relationer til dine kunder. De har større tillid til dig og ved, hvad de kan forvente af din virksomhed. Du kan også nemmere måle succesen af din kampagne med permission marketing end med interruption marketing, fordi den typisk er baseret på, hvor mange personer der vælger at modtage informationen.

Afbrydelsesmarkedsføring er en god strategi, hvis du vil have noget ud hurtigt og ikke har tid til at opbygge relationer eller få kundernes kontakt oplysninger først. Men der er også nogle ulemper – forbrugerne kan f.eks. opfatte din virksomhed som spammy, eller de kan blive irriterede over at blive afbrudt konstant i løbet af deres dag.

Valget mellem, om Permission Marketing eller Interruption Marketing er bedre, afhænger af den type produkt/tjenesteydelse, som du ønsker at sælge! Hvis det vil øge profitten at afbryde potentielle købere, så gør det, men hvis ikke, så er det bedre med en tilladelsesbaseret strategi.

Konklusion

Med den daglige mængde af reklamer, som bliver spyttet ud over alt. Så kan det være aktuelt at opbygge vedvarende relationer med sine kunder og mulige kunder gennem permission marketing. Derved kan du også bedre målrette din markedsføring og kommunikation mod de målgrupper du ønsker at ramme.

Interruption marketing bliver stadig brugt i stor stil, men er i vores optik den gammeldags metode at gøre tingene på. Man bruger hurtigt penge på markedsføring, hvor man ikke kan spore det konkrete resultat af kampagnen. Derfor anbefaler vi, at man som udgangspunkt fokuserer på permission marketing.

Skriv en kommentar
Send os en besked