Find et grafisk udtryk

af | 9 mar, 2022

Det er vigtigt, at din virksomhed har et grafisk udtryk. Det grafiske udtryk afspejler virksomhedens identitet. Det grafiske udtryk indebærer alt fra farver, logo og typografier til salgsmateriale. Det er kort sagt alt, der repræsenterer din virksomhed visuelt. Det grafiske udtryk fortæller andre om din virksomhed. Det kan virke som en jungle at skulle finde rundt i, hvis du skal i gang med virksomhedens første grafiske identitet. Det vigtige er, at den grafiske identitet afspejler virksomhedens værdier og visioner.

Der er intet rigtigt og forkert, når du skal skabe et grafisk udtryk for din virksomhed. Der er dog nogle gode huskeregler, hvis du gerne vil have en mening bag den grafiske identitet. Hvis du har noget, der kendetegner virksomheden, så kan det skabe en fordel, da virksomheden bliver mere genkendelig. Hvis du mangler lidt inspiration til din virksomheds visuelle udtryk, så giver vi dig her 3 gode tips, som du kan gøre brug af.

Find din virksomheds farver

Din virksomheds farver er de farver, som du vil bruge i virksomhedens logo, på hjemmesiden, i salgsmaterialet osv. Valget af farver indebærer en psykologisk påvirkning. Det kan være at du ønsker at vække specifikke følelser hos dine potentielle kunder. Du kan også bare gå efter at vælge farver, som du kan lide. Mørke farver kan virke mere professionelle, mens lyse farver kan virke mere personlige og energiske.

Her er det igen vigtigt at tænke virksomhedens identitet ind i farvevalget. Målgruppen har også noget at skulle have sagt. Identificer virksomhedens målgruppe og vælg nogle farver, som de kan relatere til, og måske endda afspejle sig selv i. Når du har fundet frem til virksomhedens rette farver, så skal du i gang med at bruge dem i din branding.

Brug dine farver i det materiale, der udvikles til virksomheden. Du kan også bruge farverne i opslag på virksomhedens sociale medier. Dette skaber en grafisk identitet og genkendelighed for modtageren. Du kan sagtens bruge andre farver end de valgte. Det vigtigste er dog, at du gør det let for modtageren at vide, at det er din virksomheds materiale, de kigger på.

Lav et logo

Du behøver ikke have et logo til din virksomhed, men det kan være en rigtig god ide. Logoet skal, ligesom virksomhedens farver, gøre det let for kunden at vide, at det er din virksomhed, de kigger på. Du kan prøve at skrive virksomhedens navn i en font, du synes om. Du kan også lave logoet ud fra noget, som kendetegner virksomheden

Dit logo skal gerne være genkendeligt og unikt, så chancen for at kunderne vender tilbage, bliver større. Det kan derfor også være en god ide at undersøge, om der findes andre logoer, der minder om de designs, du har tænkt på. Pas på med at være ligeglad, hvis du vælger et logo, der minder lidt for meget om et andet. Du kan blive sagsøgt, hvis den anden virksomhed mener, at du har kopieret deres logo.

Det er også en god ide at tænke målgruppen med ind i processen. Hvis din målgruppe er mere moden, så kan du bruge en font med et mere traditionelt udseende, hvorimod du skal vælge en mere moderne typografi til den yngre målgruppe, så de kan spejle sig i virksomheden. Hvis du er i tvivl om, hvad din virksomhed afspejler, så kan du prøve at kigge på konkurrenternes logo, så du kan få inspiration til, hvad der gør sig gældende indenfor din branche.

Virksomhedens Tone of Voice

Virksomhedens kommunikation udadtil kan også skabe den visuelle identitet. Du skal derfor gøre op med dig selv, om virksomheden skal have en professionel og formel tone of voice, eller om den skal være mere humoristisk og personlig.

Alt dette afhænger selvfølgelig også af virksomhedens målgruppe. Find ud af, hvordan målgruppen kommunikerer på de sociale medier, og implementér det på virksomhedens egne sociale medier og teksterne på selve hjemmesiden. Dermed er målgruppen også mere tilbøjelig til at synes om virksomheden, da de kan spejle sig selv i virksomhedens egen personlighed

Brug dit grafiske udtryk

Når du har fået styr på virksomhedens farver og logo, så er du klar til at bruge det. Du kan bruge virksomhedens nye grafiske identitet til farverne på kontoret, i dine e-mail signaturer, fakturaer og alt, der i princippet har med din virksomhed at gøre. Det er nu, hvor du skal vise din virksomheds nye look frem til offentligheden.

Du kan prøve at lave nogle skabeloner til de forskellige materialer og kanaler, så du kan få det helt rigtige udtryk frem på alle platforme. Dermed behøver du heller ikke at lave en ny udgave hver gang, du skal slå et billede op på de sociale medier eller sende en faktura til kunderne. Du behøver dermed kun at tænke på, at tilpasse indholdet til det enkelte opslag, eller den enkelte kunde. Husk på at genkendeligheden i virksomhedens materialer, gør chancerne for en tilbagevendende kunde endnu større.

Har du brug for hjælp til din virksomheds grafiske udtryk?

Hvis du gerne vil have hjælp til at skabe din virksomheds grafiske udtryk, eller bare synes at det er en jungle at finde rundt i, så kan vi hjælpe dig. Vi kan både vejlede dig og hjælpe dig med at udarbejde en ny grafisk identitet. Vi kan hjælpe dig med alt, lige fra valg af farve til design af dit logo.

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at finde frem til et grafisk udtryk.

Skriv en kommentar
Send os en besked