Er dit logo korrekt optimeret?

af | 6 aug, 2021

Ved du, om dit logo er optimeret til internettet eller til trykte materialer som brochurer og visitkort? Er der andet, der skal opdateres, for at dit logo kan være ajourført i forhold til nutidens standarder? Det er alle spørgsmål, som mange små virksomheder stiller sig selv. I denne artikel vil vi se på, hvad der kendetegner et godt logo og hvordan man optimerer sit logo.

Hvad er et godt logo?

Mange virksomheder overser ofte betydningen af at have et godt logo, og dit logo er ofte det første folk ser, enten på din hjemmeside, via reklamer, eller i din fysiske butik. Det er derfor vigtigt at du har et logo, der er optimeret til brug i både digitale- og trykte medier.

Et godt logo, kan udtrykke alt det din virksomhed står for, i et simpelt design, og det er derfor heller ikke noget man bare lige klasker sammen i MS Paint. Man kan let finde en logodesigner, der kan lave et logo til din virksomhed på en time og til 250-500 kr. men så får man også hvad man betaler for.

Et professionelt designet logo, tager længere tid at lave og det koster derfor også en del mere, men her får man også noget for sine penge. En professionel designer har en større forståelse, for hvad et godt logo er, bl.a. ift. “vægten” i logoet, samt farvesammensætning og andre tekniske elementer.

Er du usikker på om dit logo lever op til standard, kan du med fordel sammenligne det med de nedenstående punkter, der alle er med til at kendetegne et godt logo. Overvejer du et nyt logo? Så smid os en mail og hør hvordan vi kan hjælpe dig.

1) Er dit logo unikt?

Som virksomhed ønsker man at skille sig ud i forhold til sine konkurrenter, så originalitet er utroligt vigtigt, når det kommer til logodesign. Sørg derfor at dit logo er unikt og ikke ligner andre virksomheders logoer, især ikke dine konkurrenters.

2) Passer logoet til din virksomhedsidentitet?

Hvis du ejer en bedemandsforretning, så duer det ikke at dit logo udtrykker at du er useriøs. Når man arbejder med mennesker i sorg, er man nødt til at udtrykke respekt og seriøsitet. Husk, at dit logo skal udtrykke din virksomheds ydelser og værdier.

3) Tilpas dit logo til din målgruppe

I forlængelse af punkt nr. 2, så skal dit logo tilpasses, så det ikke bare passer til din virksomheds identitet, ydelser og værdier, men også din målgruppe. Hvis din virksomhed henvender sig til unge, så sørg for at de kan relatere til logoet.

4) Dit logo skal være genkendeligt

Dette er muligvis et af de vigtigste punkter. Hele baggrunden for at man har et logo, er fordi man ønsker at kunderne genkender virksomhed med det samme. Genkendelighed skaber tryghed og tillid, og en lyst til at investere i brandet.

5) Hold det simpelt

Et godt logo består ikke af en masse elementer, der skaber rod og forvirring. Det der kendetegner et godt logo, er et logo der formår at udtrykke alt det, det skal, så simpelt som overhovedet muligt.

Er mit logo korrekt optimeret?

Når det kommer til optimering af dit logo, er det vigtigt at du gør dig nogle tanker om hvor og hvordan dit logo skal bruges. Et logo skal tilpasses til de platforme de skal bruges på – både digitalt og analogt, så du er derfor nødt til at spørge dig selv, hvad dit logo skal bruges til.

Digitalt brug

Skal dit logo udelukkende bruges på din hjemmeside og sociale medier, så skal du være opmærksom på bl.a. hjemmesidehastighed, og derfor have et ikon der kan skaleres til forskellige størrelser, uden at kvaliteten forringes.

Hvis dit logo består af ren tekst, kan det også være en god ide at have en anden version, eksempelvis forbogstavet i dit virksomhedsnavn, eller et symbol, til brug som favicon (URL-ikon). Grunden til dette, er at størrelsen på et favicon er 16×16 pixels, hvilket gør det stort set umuligt at læse dit tekstlogo.

Derudover skal du være opmærksom på farvestyring. Hvis dit logo udelukkende skal bruges til internettet, anbefales det at du benytter dig af sRGB farverummet, da det groft sagt, er internettets standard, og du derfor kan være sikker på at farven vises korrekt over alt.

Analogt brug

Skal dit logo også bruges i tryksager, som f.eks. visitkort, klistermærker, eller flag og bannere, så skal du stadig være opmærksom på de samme ting som ved digitalt brug. Altså, at logoet kan skaleres uden at miste kvalitet, og at farverummet er tilpasset til de standarder der findes i industrien. Som udgangspunkt er standard farverummet CMYK, når det kommer til tryk og print.

Har du brug for hjælp til dit logo?

Har du brug for et logo til din virksomhed, eller overvejer du at optimere det eksisterende, men synes det lyder alt for kompliceret? Så står vi klar til at hjælpe dig. Vi har over 20 års erfaring tilsammen, og er superbrugere i de fleste programmer til formålet. Vi kan også hjælpe dig med din komplette brandidentitet, så hold dig endelig ikke tilbage, men kontakt os for en uforpligtende snak, om hvordan vi præcist kan hjælpe dig.

Skriv en kommentar
Send os en besked