Derfor bør du lave en content plan

af | 2 feb, 2022

Har du oplevet at skulle udforme en content marketing strategi til din virksomheds sociale medier, men føler at det er alt for uoverskueligt? Det kan derfor være en god ide at lave en content plan. Der er mange fordele ved at lave en content marketing strategi til din virksomhed. Det kan også være, at du har nogle idéer til en content plan, men er usikker på, hvordan du gør. I dette blogindlæg får du nogle gode argumenter for, hvorfor du skal i gang med at lave en content plan, samt hvordan du gør dette bedst.

Derfor er content marketing en god ide

Det er vigtigt holde relationen med dine nuværende kunder, men du skal også sørge for at lægge en strategi for, hvordan du tiltrækker nye kunder. Derfor skal du starte ud med at lægge en content marketing strategi for, hvordan dette skal kunne lade sig gøre. Det handler nemlig ikke bare om at smide en masse ligegyldigt indhold op på jeres sociale medier.

Det er ingen hemmelighed at planlægningen, og eksekveringen, af en content marketing strategi koster penge og tid. Men alle de timer og kroner der bruges, kan i sidste ende blive en god investering for virksomheden. Content marketing kan blandt andet bidrage til en øget brand awareness fra dine potentielle kunder. Content marketing kan også være med til at skabe værdi for dine nuværende kunder og ruste dem til et køb hos jer.

Det kan give et trafik-boost til hjemmesiden og kan hjælpe virksomheden til at positionere og differentiere sig stærkere. Du kan derfor godt se på content marketing som et værktøj, der med den rette eksekvering kan skubbe kunderne i retning mod et køb. God content marketing skaber værdi gennem hele købsprocessen. Derfor er det også vigtigt at udforme indhold, der passer til alle faserne.

Nogle eksempler på, hvilke former for content du kan tænke ind i virksomhedens content plan kan være informative videoer, illustrationer, ”behind the scenes”, præsentationer af medarbejdere og produkter/ydelser. Content afhænger dog af virksomhedens identitet, og hvad de ønsker at signalere udadtil.

Sådan udformer du en god content plan

En content plan er for dig, der ønsker at være godt med i forhold til udarbejdelse af content og skabe et klart overblik over deadlines og ansvarspersoner til diverse opgaver.

En stor del af en virksomheds content marketing indebærer, at virksomheden ved, hvad de vil afspejle til deres kunder. Virksomhedens brand identitet, vision og værdier er derfor vigtige at have i tankerne.

Det kræver en masse tid og energi at udarbejde virksomhedens content plan. Det kræver også, at du analyserer dig frem til jeres målgruppe. Dette kan du gøre ved at indsamle data omkring dine nuværende og potentielle kunder. Du får dermed mulighed for at få indblik i, hvad de sætter pris på at følge med i på de sociale medier.

Derudover kan det være en stor hjælp senere hen, hvis du sørger for at opbygge den overskueligt. Hvis du ikke er så god til dette, så kan du sagtens finde en god content plan skabelon på nettet. En god start til din content plan, hvis du ikke vælger at bruge en content plan skabelon, er at lave overskrifter over det indhold, der skal laves. Du kan også vælge at tilføje en beskrivelse, for at specificere hvordan indholdet skal udformes.

Derefter skal du sørge for at få deadlines på det forskellige content, så der ikke er tvivl om, hvornår det forskellige indhold skal lægges op. Sørg også for at specificere, hvilket content der skal op på de forskellige platforme. Arbejdsrelateret indhold klarer sig klart bedst på LinkedIn i forhold til Instagram, hvor man måske i stedet skal lægge lidt mere personligt content op. Dette kan for eksempel være videoer fra kontoret eller fra en medarbejderfest.

I din content plan skal du også have målgruppen i tankerne. Det kan være, at virksomheden har forskellige målgrupper på de forskellige platforme, og indholdets sprog derfor skal variere. Du skal for eksempel ikke bruge slangudtryk i virksomhedens LinkedIn opslag, hvis målgruppen ikke hører under den generation. Det kan være at et sådan sprog passer bedre til Instagramprofilen.

Til slut skal du huske at fastlægge hvem, der står for hvilket content. Hvis du arbejder i et marketingteam, så skal alle være klar over, hvad de skal stå for. Skriv derfor de forskellige ansvarspersoner på opgaverne, så I aldrig bliver i tvivl om, hvem der skal stå for hvad.

Sådan finder du ideer til indhold

Når man skal udforme en content plan til en virksomhed, internt eller eksternt, så indebærer det ofte at der skal planlægges en del forskellige opslag, af forskellige karakter. Det kan virke ret så uoverskueligt til at starte med, men når man først kommer i gang, så bliver det lettere og lettere.

Inden man begynder at tænke i platforme, videoer, konkurrencer/give aways og andre forskellige ting, så skal man have fundet ud hvad ens primære indhold skal være. Her kan en blog være en rigtig god måde at skabe content på. De forskellige artikler kan herefter deles på tværs af de forskellige platforme.

Disse artikler skal også planlægges, både i forhold til hvad de skal handle om og hvor de skal publiceres. Når man skal finde på forskellige emner og titler til sit content, så bør man starte ud med at lave en god og gammeldags brainstorm. Del virksomhedens forskellige ydelser op i kategorier og find på titler hertil.

Hvis virksomhedens primære aktivitet er salg af cykler, kan man starte ud med at skrive det ned som hovedkategorien – altså det man som udgangspunkt beskæftiger sig med. Herunder kan man så skrive de forskellige typer af cykler man sælger, som f.eks. herre, dame, børne, og ladcykler.

Til hver underkategori kan man nu brainstorme på forskellige titler, til de forskellige blogindlæg.
Det kunne f.eks. være: ”Sådan finder du den bedste ladcykel”, ”Hvad man skal overveje inden man køber en racercykel” eller ”Tips og tricks til hvordan du kan vedligeholde din cykel”.

Det er op til en selv, hvor mange titler man vil finde på til hver kategori, men man bør dog tænke længden af content planen ind i dette. Hvis man f.eks. vil poste et blogindlæg om ugen, så finder man på 52 titler og hvis man vil lave to indlæg om ugen, finder man på 104 titler. Herefter skal artiklerne blot skrives.

Det er en god idé at konstant være omkring en måned foran sin content plan, så man kan automatisere en del af publiceringsprocessen. Når indlæggende er publiceret på bloggen, kan man dele det på firmaet eller virksomhedens sociale medier og krydre opslaget med en kort og fængende eller inspirerende tekst.

Imellem disse blogindlæg, kan man så dele videoer fra kontoret eller lageret, der viser noget af dagligdagen i virksomheden, ligesom man også kan udarbejde forskellige former for konkurrencer, samt give aways, der har til formål at skabe en god relation med følgerne og i sidste ende, gøre dem til betalende kunder.

Skriv en kommentar
Send os en besked